او.آسیموف

ژوئیه 5, 2012 § 7 دیدگاه

1 بعد مدتها کتابی‌ دست گرفته‌ام که از تمام شدنش وحشت دارم.

2 «من،آسیموف» چهار سال پیش منتشر شد. کتاب وکیوم شده در سلفون بود و نمی‌شد ورقش زد. مترجم را هم نمی‌شناختم. قیمت پانزده‌هزارتومنی‌اش هم آن زمان گران محسوب می‌شد. بابت همین با خودم لج کردم و نخریدمش. به تجربه دیده بودم هر وقت کتابی سلفون شده یعنی کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است و خلاصه با نوعی کم‌فروشی طرفیم. نخریدم و فراموشش کردم.

3 پارسال چند روزی عازم سفر بودم و طبق عادت باید کتابی همراه برمی‌داشتم. دوباره در کتابفروشی چشمم به «من.آسیموف» افتاد. قیمت کتابها دیگر آنقدر بالا رفته بود که این کتاب حدود هزار صفحه دیگر گران به نظر نمی‌رسید. از طرفی کتابفروش با سخاوت سلفون را درید و اجازه داد ورقش بزنم. ساختار کتاب هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید. بیش از 150 فصل خیلی کوتاه که در هر کدام به یکی از پاره‌های زندگی‌ش از وقایع و آدم‌ها تا موضع نسبت به چیزها تقسیم شده بود. کتاب را گرفتم؛ در سفر خواندم ؛ باقی‌ش را برای سفر بعد ذخیره کردم؛ حالا بعد چند سفر دیگر چیزی به انتهایش نمانده و من نگرانم.

4 آیزاک آسیموف را اگر نمی‌شناسید که بی‌خیال باقی متن، اگر می‌شناسید بگویم این یکی از لذت‌بخش‌ترین کتابهای پرشمار اوست. خودمانی و صادق و شوخ‌شنگ داستان زندگی‌اش را از تولد تا هشتاد سالگی تعریف می‌کند. گاهی وارد جزئیات خاله‌زنکانه از معاشرت با هم‌عصرانش می‌شود و گاهی خودشیفتگی‌ش را دست می‌اندازد. از حسادت‌ها و خوشی‌هاش می‌گوید. از دورانی که برای نان شب تن به کارهای دلنچسب داده بود تا زمانی که یکی از ثروتمند‌ترین نویسندگان قرن بیستم شد.

5 آسیموف یکی از رکوردداران تعداد کتاب است. خواندن قصه زندگی او لذت نوشتن را عجیب در نویسندگان تنبل بیدار می‌کند. کافی‌ست چند خط از این خودزندگی‌نامه بخوانید تا هوس کنید خود را به اولین کی‌برد ممکن برسانید و چیزکی بنویسید.

6 ترجمه مهرداد تویسرکانی برخلاف پیش‌قضاوتم بسیار تمیز و خواندنی‌ست. از او بخاطر دست گرفتن چنین کتابی ممنونم.

7خیلی از هم‌نسلان من، نسل‌های پیشتر و بعدتر که دل در گروی سای‌فای دارند به آسیموف مدیون‌اند.

8 مدتها بود از تمام شدن هیچ کتابی هراسناک نبودم. از تمام شدن «من.آسیموف» می‌ترسم.

§ 7 پاسخ برای او.آسیموف

این چیست؟

شما در حال خواندن او.آسیموف در خواب بزرگ هستید.

فرا

