چطور"چندلر این باکس" خوبی باشیم؟

ژوئیه 15, 2011 § 14 دیدگاه

اول کار بگویم من یک نیازمند‌عذرخواهی بدبختم. یک موجودی که مجبور است روزی پنج عذرخواهی جمع کند و مرهم کند بمالد روی نژندی‌ها روانش تا حالش خوب شود. درست؟‌ حالا می‌توانید این نوشته را فارغ از تلاش برای روانکاوی شخص نویسنده بخوانید. نوشته‌ای درباره عذرخواهی…

            

1 جستجوی عبارت How to Say I’m Sorry در گوگل ما را به حدود دو میلیارد نتیجه می‌رساند.  در حالیکه موقع  جستجوی How to Say I love you فقط پانصد میلیون نتیجه دستمان را می‌گیرد. گمانم این نشان می‌دهد که عذرخواهی کردن حتا از ابراز عشق هم سخت‌تر است.

2 انسان موقع ابراز عشق با خود دوست‌داشتنی خودش روبرو می‌شود. مقدار قابل توجهی از ادبیات جهان در ستایش عاشق و عاشقی‌ست و همه جهان هل‌ات می‌دهد که :» باریکلا پسر/دختر عزیز خودم. برو جلو. تولید نسل کن. خوشحال باش»

 3 در حالی‌که برای عذرخواهی باید با منزجر‌کننده‌ترین بخش‌های وجودمان چهره‌به‌چهره شویم. باید قبول کنیم که ضعیفیم، اشتباه می‌کنیم و تصمیمات احمقانه غیر قابل دفاع می‌گیریم. همه دنیا به تاسف سر تکان می‌دهند و آسمان با صدای پدر و مادرمان با ما سخن می‌گوید:‌ » بدبخت! گند زدی!بهتر بود اصلن به دنیا نمی‌آمدی» …تعجب ندارد که عذرخواهی کار سختی‌ست.

4 عذرخواهی قابل تاخت زدن نیست. بجای عذرخواهی نمی‌شود باج داد. نمی‌شود قربان‌صدقه رفت. نمی‌شود ظرف‌های طرف را شست یا پشتش را خاراند. کلمات هر کدام معنی خودشان را دارند. به جای دوستت دارم نمی‌شود گفت چه کفش‌های قشنگی. به جای می‌خواهم باهات ازدواج کنم نمی‌شود گفت بیا یه لیس به بستنی من بزن. چیست افسون عذرخواهی؟

5 عذرخواهی چند حقیقت را موازی با هم مطرح می‌کند. حقایقی که هیچ عبارت مشابه قادر به بیان همزمان‌شان نیست. با عذرخواهی به طرف می‌فهمانید که : 1. متوجه خسارت مادی/روانی که دیده هستید و آن را بی‌اهمیت نمی‌انگارید  2.  او برایتان اینقدر ارزشمند است که حاضرید در مقابلش غرور را کنار بگذارید، با خود دردناک‌تان روبرو شوید، صیحه آسمانی را تاب بیاورید و شرمنده باشید  3. با توجه به درکی که از اشتباه خود و عوارض‌اش پیدا کرده‌اید ، طرف می‌تواند مطمئن باشد که دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کنید.

6 می‌بینید؟ «قربان  چشمات بشم» برای رساندن تمام این معانی عبارت الکن و ناقص‌ایست.

7 فراموش نکنید عذرخواهی می‌تواند یک شاخص بلوغ آدمها باشد. فقط بزرگسالان درک می‌کنند که صیحه سرکوفت آسمانی آدم را نمی‌کشد. بچه‌ها که بودنشان در هستی به اخم پدر و مادری بند است توان تحمل‌اش را ندارند. تنها بزرگسالان می‌فهمند که این اخم‌ها گرچه درد دارد اما دیگر کشنده نیست. و تاب آوردن این درد بهایی‌ست که بابت تقصیر باید پرداخت.

8 هر کس باید بتواند اگر لازم شد چندلر این باکس کسانی شود که دوستشان دارد.

9 این نوشته تمام نشده اگر نگویم پذیرفتن عذرخواهی هم کار آدم‌بزرگ‌هاست. پذیرفتن عذرخواهی هم نشان می‌دهد که می‌دانیم آدمیزاد کامل نیست. که روی تاریک دارد. خودمان هم داریم. که اگر می‌خواهیم بهمان فرصت مجدد بدهند لازم است به دیگران فرصت مجدد بدهیم. که همگی مستحق این فرصت‌ایم.

10 هر کس باید بتواند اگر لازم شد جویی تریبیانی کسانی شود که بخاطرش خود را در جعبه زندانی کرده‌اند.

§ 14 پاسخ برای چطور"چندلر این باکس" خوبی باشیم؟

  • نیلا می‌گوید:

    و البته وجود جویی هایی که چندلر ها را حتی به قیمت از دست دادن کیتی ها ببخشند، هم ضروری است! D:

    راستی چندلر هم یکبار راس رو برای بوسیدن مادرش می بخشه و راس جویی رو که عاشق ریچل شده و ریچل مانیکا رو که با جولز رفته خرید و مانیکا فیبی رو که موهاشو بد کوتاه کرده و فیبی ریچل رو وقتی می گه اگر کسی قرار باشه از گروه کنار گذاشته بشه فیبیه و….. این تنها یکی از دلایلی است که فرندز را نمی شود دوست نداشت!

  • درخت ابدی می‌گوید:

    im sorry, but i love you آمارش چقدره؟:)
    مطلب خوبی بود.

  • ستاره می‌گوید:

    چه نوشته باشعوري. لينكش را ميذارم براي مواقع عذرخواهي چون بهتر از سرچ گوگله. اما به نظرم هميشه نبايد دنبال مقصر گشت.

  • Helen می‌گوید:

    من که فرندز ندیدم یه قسمتاییش برام نامفهوم بود.
    واجب شد برم فرندز رو ببینم که این پست برام موچکافی بشه.

  • enferadi می‌گوید:

    حالا که همه فرندزهایشان را دیده اند و سی دی هایشان را آویخته اند! من تازه سری کامل اش را هدیه گرفته ام. این شب ها من تازه دارم می بینم و چیزهایی که قبلا گوشه و کنار خوانده ام یکی یکی دی کد می شوند. از طرفی، دوستی از من دلخور است نزدیک به دوماه. سر یک سوء تفاهم و نه جرم و جنایتی واقعی. از همان تاریخ تا به حال چندین و چندین و چند بار به شیوه های مختلف و با توضیحات مفصل عذرخواهی کرده ام ازش. طوری که یعنی من می فهمم تو را و حق با تو است اما بیا بشین حرف بزنیم. دوستم ولی مدااام گارد بسته گرفت و با لحن رسمی جواب کوتاه داد که من با «شما» قهر نیستم و حرف زدن فایده ای ندارد. من هم رها کردم. یک ماهی بی بودم کامل. امشب نوشته ی شما را دوباره ایمیل کردم براش. لینک گذاشتم یعنی. حالا یا باز می نویسد که نیازی به این حرفها نیست و «شما» بهتر است به کارتان برسید و هی نامه ندهید! یا اینکه.. نمیدانم. همینها فکر کنم.
    در هر صورت خواستم بگویم همزمانی این نوشته برایم جالب بود. نوع نگاه و قلم شما هم. کامل و بدون کم و کاست حرف دلم بود.
    به جا بود خیلی.

  • Ali Noorani می‌گوید:

    جویی با چه اندوهی و بیچارگی میگفت چندلر ؟؟؟؟
    ممنون

  • enferadi می‌گوید:

    اصلا جواب هم نداد. و راستش خیلی به خودم بد و بیراه گفتم بابت جوگیر شدن و فرستادن این نوشته برایش.

  • ستاره می‌گوید:

    خوب اين نوشته خوب يه جاهايي هم جواب نميده. مثلن دوست آدم فكر كنه داري ميگي خوب مرسي خوش گذشت حال داد باي، علم كه غيب كه نداره، حالا چندلر اين باكس خوبي هم باشه بخواد به روت نياره كه دلش چقد گرفته، يا مثلن بگه اوكي قبوله ديگه اشتباتو تكرار نكن بعد ببينه دوستش همينطوري يه حاليه آشوبه يه حرف خوبي زده اما واسه تو دل نه رو لب.
    اميدوارم دوست من اين لينك و يادداشت منو بخونه كه عزيز دلم اگه اسمش دوستيه، پس اين همه دلگرفتگي از چي؟ آخه سنگيني مي كنه ديدن غصه هات، دلم تو محدوده دوستي هنوزم نازكه

این چیست؟

شما در حال خواندن چطور"چندلر این باکس" خوبی باشیم؟ در خواب بزرگ هستید.

فرا

