کجا؟ اورست

دسامبر 27, 2010 § 44 دیدگاه

1 یکی از مزایای مدیوم وبلاگ امکان واکنش سریع به مسائل روز است.یکی دیگرش همان‌چیزی‌ست که جایگزین کتاب/ادبیات شده.نوشتن از لحظه‌ها، آدم‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها.

2 مزیت اول – دست‌کم برای این وبلاگ- یکسالی‌ست رفته تو دیوار. از طرفی خیلی چیزها آنقدر روشن است که درکشان دیگر نیاز به تحلیل و نکته‌سنجی خاصی ندارد. از سوی دیگر ( و مهم‌تر) نویسنده این وبلاگ سر سبزش را به زبان سرخ ترجیح می‌دهد، معده‌اش تاب مقدار مشخصی از اسید را دارد، اعصابش تاب مقدار معینی از تحریک ؛ و ورود به عوالم اجتماعی/سیاسی را به اهلش واداشته و همان تک‌مضرابی هم که گاهی می‌زد گذاشته کنار قلم روزنامه‌نگاری کنج کمدی که کلیدش را نمی‌داند کجا گم کرده. اسمش محافظه‌کاری‌ست؟ ترس است؟ باشد. هستم.این عوالم دودستی تقدیم چه‌گواراهای بی‌باک جهان.

3 مزیت دوم- همان امکانی‌ست که کتاب رسانه دقیق آن است ( یا ما آدم‌های امل دوست داریم باشد) یک دهه است مثل کودکان به تصویر نویسنده‌ای که کتاب می‌نویسد حسادت کرده‌ام ( و عشق ورزیده‌ام) و حالا فکر می‌کنم وقتش شده. بازگشت دوباره به ادبیات محض. یگانه بت و مسیر و لذت و  آرزویم.

4 سالها هزار صغرا و کبرا چیدم که دشمنان قسم‌خورده وبلاگ نویسی را قانع کنم که رسانه وبلاگ امتداد همان ادبیاتی‌ست که آنها دوست دارند. ولی اعتراف می‌کنم ته دلم هنوز نمی‌توانم گابو را، یوسا و داستایوفسکی و سالینجر و همینگوی و کازانتزاکیس و مولانا و همه کسانی را که دوستشان دارم  ،تصور کنم که جای رمان، وبلاگ بنویسند یا توئیت کنند. دوست دارم به این آرزوی معصومانه قدیمی پر و بال بدهم که شبیه کسانی شوم که دوستشان دارم. یا سعی‌ام را بکنم که ادایشان را دربیاورم.

5 نتیجه؟ این که خواب بزرگ احتمالن کمتر از قبل به روز خواهد شد. نوشته‌ها در حال نوشته‌ شدن و ادیت شدن‌اند. ولی در کتابم. احتمالن بعضی‌ها بنیه‌اش را داشته باشند که هر دو جا فعال و تر و تازه باشند. من ندارم.  البته که اینجا تعطیل نخواهد شد که برای بسیاری از علایق فانتزی یا یادداشت‌های پراکنده، جایی در بازار کتاب ایران پیدا نمی‌کنم.

6 همین حوالی‌خواهم بود. پرسه خواهم زد.

7 با دمپایی ابری و رکابی پای قله اورست ایستاده‌ام. نگاه بی‌خیالی به بالا می‌اندازم و کمربندم را محکم می‌کنم…

§ 44 پاسخ برای کجا؟ اورست

این چیست؟

شما در حال خواندن کجا؟ اورست در خواب بزرگ هستید.

فرا

