من ربات کوچک غمگینی را می‌شناسم که…

ژوئن 7, 2010 § 39 دیدگاه

1 تصور کنید عالیجناب میازاکی بازی بسازد.می‌توانید حدس بزنید چه طور چیزی خواهد بود! ماشیناریوم را البته میازاکی نساخته اما تصویرسازی معرکه‌اش شما را یاد بهترین کارهای او خواهد انداخت.

در آخرالزمانی غم‌انگیز یک روبات کوچک عاشق دنبال معشوقه‌اش می‌گردد، با یاد خاطراتشان خوش است و کم‌کم می‌فهمد برای رستگاری باید شهر را از نابودی قریب‌الوقوع نجات دهد. او باید معماها را حل کند، از سیاه‌مستی دیوانه دوز را ببرد،  عروسک‌های کوچک تنها را به صاحبانشان برساند، دل یک آچار فرانسه دپرس را شاد کند و برای هم‌سلولی زهوار دررفته‌اش سیگار بپیچد. باید به دیگران کمک کند تا هر کدام در مرحله‌ای کارش را راه بیاندازند. معماری شهر چرب و سوخته یادآور دوره ویکتوریاست و بدمن‌های چاق بی‌رحم گوشه‌های شهر می‌پلکند. موسیقی و باند صوتی بازی جادویی‌ست. پر است از شیطنت و خلاقیت. مثلن شما باید در یک مرحله اشتباه کنید تا بتوانید ببرید!  ماشیناریوم بهشت خیال‌پردازهاست. سازندگان بازی نورهود را قبله خود قرار داده‌اند اما شک نکنید که بهتر است از آن.

یکی دو مرحله ماشیناریوم را می‌شود آنلاین بازی کرد. سری به سایتش بزنید. اگر خوشتان آمد لینک دانلودش در اینترنت راحت گیر می‌آید. قطعن در مراحلی از بازی در می‌مانید. اگر چنین شد خودتان را ناراحت نکنید، یک آقاهای مهربانی راهنمای مراحل مختلف را در یوتیوپ گذاشته‌اند برای این وقتها.

2 خب، حالا ماشیناریوم تمام شد. چه کار کنیم؟ غصه بخوریم؟ نه! برویم سراغ درهای ذهن. می‌دانم به همان خوبی‌ نیست ولی فرموده‌اند: چون بالش زر نیست بسازیم به خشتی. درهای ذهن ماجرای زنی‌ست که افسرده از مرگ دوست نزدیکی می‌رود پیش روانکاو. روانکاو او را هیپنوتیزم می‌کند و برمی‌گرداند به خانه کودکی، او باید پازل‌هایی را حل کند و چیزهایی را درباره گذشته والدینش کشف. بعد هر کشف هولناک روانکاو برخلاف خواست راوی او را بیدار می‌کند و جلسات هیپنوتیزم در روزهای مختلفی تکرار می‌شود.

تصویرسازی این یکی هم رویایی و جملات روانکاو هم درست و حسابی‌ست. این هم مثل ماشیناریوم سوختن یا مرگ ندارد، فقط اگر زیاد اشتباه کنید، تصویر برای لحظاتی فلو می‌شود و روانکاو می‌خواهد تمرکز کنید.

گیر آوردن نسخه رایگانش برای دانلود هم کار سختی نیست. و اگر خیلی در مرحله‌ای گیر کردید سری به راهنمایش بزنید.

3 خب، حالا رئیستان ده دقیقه است بالای سرتان ایستاده و نگاه می‌کند که دارید بازی می‌کنید. فکر می‌کنید من مسئولیتی به عهده می‌گیرم؟ مگر بچه‌اید که بازی می‌کنید؟ قباحت دارد!

§ 39 پاسخ برای من ربات کوچک غمگینی را می‌شناسم که…

  • nazdoone می‌گوید:

    می تونم خواهش کنم لطفی در حق من بکنید و برام توضیح بدید که بازی کردن چه لطفی داره؟

    به نظرم من بیمارم! اصلا از بازی کردن لذت نمی برم

    مخصوصا بازی های کامپیوتری

    فکر می کنید امیدی به بهبودی هست؟

    😉

  • مهشاد می‌گوید:

    وای . خدای من!!! بسیار عالی
    تشکرا کثیرا طویلا عریضا و عمیقا…!!!

  • فرزاد می‌گوید:

    شما خودتون مرحله ای که باید توش دوز بازی کنیم رو بردید ؟!!
    حریف برای دوز به این هوشمندی ندیدم !

  • ITLine می‌گوید:

    تو بازی ماشیناریوم هر کجا که گیر کردی میتونی به کتاب راهنمای بالای صفحه مراجعه کنی و با باز کرده قفلش کارهایی رو که باید انجام بدی رو ببینی

    • فرزاد می‌گوید:

      ولی واسه دوز راهنمایی خاصی نکرده و گفته که باید برنده بشی ! یادمه اون موقع دنبال برنامه آموزش حل دوز میگشتم !!!

  • WalKer می‌گوید:

    اين هم يه بازي ديگه
    http://store.steampowered.com/freeportal/

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      این صفحه پر تبلیغ بازیه..کدومش؟

      • vahidu می‌گوید:

        استیم که فیل.تره! بازی هم یه مقداری حجمش زیاده )حدود ۱.۵ گیگ(. بهتره برید پک اورنج‌باکس رو از بازار تهیه کنید که پورتال + هف لایف ۲ + تیم‌فورترس ۲ رو یه‌جا داره. پورتال هم از اون تجربه‌های نابه…

  • یک عکاس آماتور می‌گوید:

    من توی شلوغ‌ترین مرحله زندگیم، یعنی دقیقا زمانی که باید بشینم بیست و چهار ساعته روی پروژه پایانیم کار کنم، این بازی دستم رسید و نامردی نکردم و چهار روزه همه‌ش رو تموم کردم!
    فوق‌العاده‌ست این بازی 🙂

  • asiyeh می‌گوید:

    انگار خیلی بی کارید نه ؟

  • درخت ابدی می‌گوید:

    چه بازی های خلاقی!

  • vahidu می‌گوید:

    راستی! فرمودید عالیجناب میازاکی… استاد و استدیوی‌شان دارند با همکاری یکی از شرکت‌های خوش‌نام بازی‌سازی بازی‌ای می‌سازند به اسم The Another World… البته بازی فقط برای کنسول‌دستی دی‌اس ساخته میشه.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Another_World

  • mohamadfar می‌گوید:

    بازی هایی از این سبک و یا world of goo سراغ ندارید؟

    برای دوستانی که فلسفه بازی ها را درک نکردند، به نظر من بازی کردن می تونه آرامش دهند، آموزنده، پرورش خلاقیت و خیلی چیزهای دیگر باشد.
    من مطلبتون را در فروم قرار دادم.

  • گلچهره می‌گوید:

    نورهود.خیلی سخت بود و عجیب.تنها بازی کامپیوتری که تا تهش رفتم» دیابلو» بود اونم چند سال پیش.بعدش نشستم همون بازیای آتاری و میکرو قدیم رو دانلود کردم و بازی کردم:D فک کن :d

  • ژرفای حضور می‌گوید:

    سلام
    من به تازگی با وبلاگت آشنا شدم
    خدا قوت!
    تو مطالب اخیرت carpediem یا زندگی به مثابه ی شهربازی واقعا پر مغز بود و لذت بردم.البته این بدین معنی نیست که بقیه ی نوشته هات بار معنایی کمی داره ولی خوب این یکی بیش تر منو تحت تاثیر قرار داد.
    چند وقت پیش بازیluxor quest for the after life در عین سادگی بدجوری منو معتاد کرده بود و به سختی ترکش کردم. به ویژه یه مرحلش که ترجیح میدم در موردش حرف نزنم.
    ممنون از لینکی که گذاشتی . سعی می کنم این بازیو دانلود کنم.
    خوشحال میشم بهم سر بزنی.
    موفق باشی و برقرار.

  • yell می‌گوید:

    be in migan pishnahad haye khobb baraye dir tar dars khoondan 😀

  • Helen می‌گوید:

    در این ایام امتحانات، همین یکیو کم داشتم!
    البته اهل بازی نیستم ولی شاید خوشم اومد!

  • ن.د می‌گوید:

    واقعا متوجه نیمیشم.یعنی درک نمیکنم.
    بعد از این همه تج.اوز و ت.قلب و ک.شتار…شما شبه روشنفکرا جای نوشتن دو تا مقاله و م.بارزه با ر.ژیم دارین بازی میکنین؟اینه غیرتتون رو مملکت؟وا اسفا.
    .
    .
    سوال:حالا کسی میدونه تو مرحله فرار از زندان چطور چاه باز کن و تفنگ پیدا کنم؟!!D:
    .
    .
    (به حساب بی غیرتی نذارین حالا!)

  • مهماني مخصوص من می‌گوید:

    من ماشيناريوم رو اون ساختمون كه بوديم رو كامپيوترم داشتم سروش اما اينجا نداريم … عوضش باتر فلاي اسكيپ داريم كه تق و توق مي زنيم مهره ها رو داغون مي كنيم

  • فرزاد.خ می‌گوید:

    البته با این که ماشیناریوم رو از لحاظ تبارشناسی به کارای میازاکی نزدیک بدونیم شدیداً مخالفم چون نمونه های نزدیک تری از ماشیناریوم از نظر اندیشه و فرم به کارای میازاکی وجود دارن که جزء بازی های رول پلی ژاپنی ان و من اون نگرش رو تو ماشیناریوم نمی بینم البته بی شک ماشیناریوم کار فوق العاده ایه
    البته توجه کردن به بازی های رایانه ای ربطی به شبه روشنفکر بودن نداره چون با توجه به تغییراتی که در این مدیوم تو دنیا داره اتفاق می افته که نمونه اش کنفرانس دیوید کیج تو tgc بود این در واقع شکلی جدید از بیان هنری یک هنر تعاملی
    راستی برا حل معماها لازم نیست برین یوتیوب یه گزینه برا مینی گیم گوشه صفحه داره که با حل کردنش جوابو به صورت کمیک استریپ میده
    جناب روحبخش می گم حالا که از این خوشت اومد یه بازی سریالی هست به نام سام و مکس حجم کم و قابل دانلود. اونم ادونچره. فقط می تونم گم کار فوق العادیه

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      میازاکی قابل بحث است 🙂
      در زمینه راهنما می دانم ولی راستش آن راهنما خودش یک حل رمز می خواهد
      سام و مکس…هوممم. رفتم بگیرمش
      ممنون

  • شمیم می‌گوید:

    وای من هیچ وقت از بازیا خوشم نیومده ولی شاید چون هنر میخونم این یکی رو این قد دوست دارم مررررررررررسی کلی ..حالا بازی samorost رو هم امتحان کنین فضاسازی هاش جالبن بازم مرسی چون به غیر از خودم توانستم دو نفر دیگه رو هم معتاد کنم تو محل کارم بسیار خرسندم

این چیست؟

شما در حال خواندن من ربات کوچک غمگینی را می‌شناسم که… در خواب بزرگ هستید.

فرا

