بگو سلام تا بگوید کیستی

مه 10, 2010 § 41 دیدگاه

ویژگی مشترک این شخصیت‌ها چیست؟

سخت نگیرید. می‌گویم: تیپ شخصیت همه‌شان شهودی عقلی قاضی درون‌گرا ست. به زبان علمی‌ترش می‌شود :Introversion iNtuition Thinking Judgment

یا همان مخفف‌اش که می‌شود :INTJ

×××

سال دوم سوم دبیرستان تیپ‌های شخصیتی یونگ را کشف کردم و تا سالها بازی فکری‌ام شده بود حدس زدن تیپ‌شخصیتی آدم‌ها و پیش‌بینی آینده شغلی و روابط‌‌‌شان. داود هم همدستم بود و شاید اواسط دانشگاه یک روز که پیمان بهمان گفت : “شما خیلی بامزه‌اید، به یک تیکه سنگ اشاره می‌کنید، یکی‌تان می‌گوید احساسی، آن یکی می‌گوید برون‌گرا، بعد می‌گویید ولی شهودی هم هست، بعد هر دو تان می‌خندید!” احساس کردم باید دست از این بازی ذهنی بردارم تا آن آقا که کت سفید برعکس تن‌آدمها می‌کند سراغم نیامده.

×××

یونگ می‌گوید چهار تیپ شخصیتی اصلی داریم – که دو به دو مخالف همند- و دو گرایش اصلی که بدون اولویت اینهایند:

N شهودی ( در مقابل حسی) : همچنان که از اسمش پیداست این تیپ بیشتر به درکشان، الهامشان و شهودشان بها می‌دهند. معمولن نسبت به جزئیات اطراف بی‌توجه‌اند. تیپ کلاسیک عارفان و نویسنده‌هاست.

S حسی ( در مقابل شهودی) : که به حواس پنجگانه تکیه دارند، مزه و رنگ و بافت و صدا را خوب درک می‌کنند. به همین دلیل هم میان نقاشان و آهنگسازها می‌شود سراغشان را گرفت هم بین خوش‌خوراک‌ها و دون‌ژوان‌ها.

T عقلی ( در مقابل احساسی) : این تیپ منطقی فکر می‌کند. توضیح خاصی ندارد. خوراک کارهای مهندسی‌ست.

F احساسی ( در مقابل عقلی) : احساسات، همان معنای احساسات که معمولن به شکل کلیشه‌ای قلمرو زنانه می‌دانیم. این تیپ می‌توانند می‌توانند هنرمند یا سانتی‌مانتال از آب درآیند.

این چهار تیپ اصلی که گفتم دو به دو می‌توانند در یک شخصیت جمع شوند. یعنی طرف یکی از دو گرایش شهودی، حسی به علاوه یکی از دو گرایش عقلی، احساسی را داشته باشد. که کلن 4 تیپ را می‌سازند، حالا دو گرایش اصلی درون‌گرا (I) و برون‌گرا (E) هم اضافه می‌شود و تعداد تیپ‌های شخصیتی یونگ می‌شود 8 تا. درون‌گرا کسی‌ست که از تنهایی انرژی می‌گیرد و برون‌گرا کسی‌ست که از معاشرت. تشخیص این یکی معمولن ساده است.

×××

هنوز تعدادی از دوستانم این را می‌گذارند پای یک جور شعبده‌بازی که می‌توانم در یک برخورد کوتاه درباره نقاط قوت و ضعف و آینده روابط عاشقانه یکی نظرات نسبتن دقیقی بدهم. خب این دقیقن اسمش شعبده‌بازی نیست. کار سختی هم نیست. ترکیب تیپ‌شناسی یونگی‌ست با شیوه استدلال و استقراء هولمز، و اگر شما هم سالها این‌کار بازی ذهنی‌تان بوده باشد، شاید خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر بتوانید به نتیجه برسید.به تجربه درخواهید یافت که رنگ لباس‌ها ، شکل بستن بند کفش، بادی‌لنگویج، سلیقه طرف در آرایش مو یا انتخاب کیف‌اش  می‌تواند تا حد زیادی تیپ شخصیتی یک‌نفر را روشن کند. البته با شناخت و پیدا کردن مدام نمونه‌های تیپ‌شناسی که گفتم بدون روش هولمز هم در چند ملاقات براحتی می‌شود تیپ شخصیتی آدم‌ها را تعیین کرد.

×××

این تیپ‌شناسی به چه درد می‌خورد؟ جواب ساده “آدم‌ساکت‌کنش” این است که مثل همه تقسیم‌بندی‌های بشری به کار شناخت می‌آید.شاید اگر ما فرق بین یک دو جین هورمون و آنزیم را نمی‌دانستیم هنوز باید برای درمان بیماری‌ها موی شتر آتش می‌زدیم و پهن سگ چال می‌کردیم. اما جواب دقیق‌ترش این است: می‌توانید تا حدودی امکانات، ضعف‌ها و آینده را پیش‌بینی کنید. مثلن بیا فرض کنیم شما یک شهودی عقلی درون‌گرا هستید. با دختر خانمی ملاقات می‌کنید که حسی احساسی برون‌گراست. دو اتفاق محتمل می‌افتد. در نگاه اول به نظرتان جلف و چرند می‌آید و دورش نمی‌چرخید، و اتفاق ترسناک دوم این است که عاشقش می‌شوید. چرا؟‌ چون دو قطب مخالف آهنربا همدیگر را جذب می‌کنند. قضیه البته به این سادگی نیست اما یکی از احتمالات ممکن برای هر تیپ شخصیتی این است که به شدت شیفته تیپ مقابل خودش شود. تیپ مقابل همه چیزهایی‌ست که شما نیستید. احساس می‌کنید نیمه گمشده‌تان را پیدا کرده‌اید. برایش دلبری می‌کنید، کلاس گیتار می‌روید و ادکلون گران‌قیمت می‌خرید. خب بگذار حدس بزنیم آینده این رابطه چه جور چیزی‌ست.متاسفانه فاجعه کامل. این زوج عاشق کمتر از یکسال از هم متنفر خواهند بود. نظر آنها در همه چیز مطلقن در تعارض کامل قرار دارد. سر لباس و فیلم و غذا و مهمانی درگیرند و خلاصه یک زهر مار کامل است برای زوج بیچاره‌ای که قبلش با آقای یونگ آشنا نشده بودند. همچنین زوج‌هایی که در تیپ‌ها مشترکند اما در درون‌گرایی و برون‌گرایی متفاوتند می‌توانند به جای جنگ و دعوا شرایط هم را بپذیرند و به جای جدا شدن روش‌های تازه‌ای برای همزیستی پیدا کنند. قطعن مهندسی انتخاب جالبی برای پشت‌کنکوری‌های حسی احساسی نخواهد بود. همچنین شهودی‌ عقلی‌‌ها با انتخاب کار اداری فقط خودشان را زجر خواهند دارد. می‌بینید… چیزهای زیادی هست که می‌توانید پیش از تجربه بدانید.

×××

گر چه خود یونگ هیچ‌وقت تست دقیقی برای شناخت این ‌تیپ‌ها ارائه نکرد اما تست‌های زیادی بر اساس تیپ‌شناسی‌اش طراحی شده. وقتی این لینک به دستم رسید فهمیدم طی این سالها یک تست جهانی معتبر برای تشخیص تیپ طراحی شده. این تست ( که البته دو فونکسیون دیگر هم به  قبلی‌ها افزوده) برای آزمون استخدامی اغلب جاهای معتبر استفاده می‌شود. Judgment و Perception دو فونکسیون دیگری‌ست که گویی حضورشان تکمیل کننده تیپ‌هاست. تا جایی که فهمیدم جاجمنت ویژگی کسانی‌ست که درباره زندگی موضع‌گیری و قضاوت و مبارزه می‌کنند و پریسپشن مال کسانی‌ست که ناظرند.

نکته انحرافی: همین سایت یک جدول روابط هم دارد که نمی‌دانم قروقاطی شده یا چی، اما گولش را نخورید که مطلقن اشتباه است.

نکته کنکوری : وقتی نتیجه تستتان را گرفتید غیر از ویکی می‌توانید اینجا و اینجا هم سر بزنید و جزئیات بیشتری درباره خودتان کشف کنید.

×××

به نظر می‌رسد روانشناسان یونگی جدید یک تفاوت بنیادین هم در دیدگاهشان با خود یونگ دارند. یونگ کمابیش اعتقاد داشت انسان گرچه همیشه از حیث برخورداری از همه فونکسیون‌های شخصیتی ناقص است اما شکل متعالی آدمیزاد وقتی‌ست که بتواند همه آنها را مجموع و در آرامش یک جا داشته باشد. یعنی هم عقلی باشد هم احساسی، هم حسی و هم عقلی، هم برون‌گرا و هم درون‌گرا. اما این تست را که می‌دهید و در مورد تیپ‌تان که کمی تحقیق می‌کنید می‌بنید جدیدترها کمی از این لحاظ عقب‌نشینی کرده‌اند. یا شاید فروتن‌تر شده‌اند. آنها انتظار ندارند خیلی جدی بتوانید تیپ‌تان را تغیر دهید یا ویژگی‌ یک تیپ‌ دیگر را کسب کنید.بیشتر حواستان را متوجه نقاط مثبت و منفی چیزی می‌کنند که هستید. هشدار می‌دهند با همینی که هستید ممکن است کجاها اشتباه کنید یا سرمایه‌گذاری‌تان بهتر است روی کدام توانایی‌تان باشد.

×××

تیپ شخصیتیم را ( منهای آن فونکسیون آخری ) سالهاست می‌دانستم. با این‌ حال  انگار آموزه نوجوانی فریبم داده بود.برای شدن چیزهایی که نبودم تلاش کردم. علیرغم تیپم تلاش کردم در درک مزه قیمه دقیق باشم ، موهایم را بلند ‌کنم، به عشق این که یک عصر بهاری پریشان شود و خوشم بیاید. و هر از گاهی معاشرت دوستان نادیده را غنیمت شمارم. خب در بعضی‌هاش موفق شدم. حالا تکلیف چیست؟

شاید باید منتظر نظریات نیونیویونگیست‌ها بمانیم.

.

.

پ ن: لینک اصلی تست نمی‌دانم چرا در حاضر ارور می‌دهد، می‌توانید از این یکی هم استفاده کنید.

§ 41 پاسخ برای بگو سلام تا بگوید کیستی

  • سها می‌گوید:

    j مخفف چه کامه ایه؟!!

  • سها می‌گوید:

    j مخفف چه کلمه ایه؟؟!!

  • سها می‌گوید:

    متاسفم.من اون بالا رو نخونده بودم.سوالم رو پس میگیرم

  • M.K_Soft می‌گوید:

    سلام.
    بعد از مدتی یه متلب تاثیر گذار خودنم.
    خیلی ممنون بابت مطلبت.
    راستی! شما مشهدی هستی؟

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      بله البته 12 سالی می‌شود هجرت کرده‌ام از مشهد

      • M.K_Soft می‌گوید:

        من شش سالی هست هجرتم دادند به مشهد.
        فکر کنم حالا حالا ها همینجا باشم.
        خوشحال میشدم اگه مشهد بودی میدیدمت.
        هرجا هستی موفق باشی.

  • راحله می‌گوید:

    perfect!

  • درخت ابدی می‌گوید:

    کتاب «خودشناسی به روش یونگ» هم هست. جدیدا یه کتاب جالب هم نشر هرمس در این مورد درآورده به اسم «هنر شناخت مردم».
    اما من هنوز به طیف بودن این تیپ شناسی معتقدم.

  • سامان می‌گوید:

    من تا حالا چیزی درباره تیپ‌های شخصیتی یونگ نشنیده و نخونده بودم. تست رو پر کردم و INTP در اومدم که درصد N یعنی شهود 5 بود که لابد کمه. با توجه به توضیحاتی که نوشته به نظرم نتیجه کاملن درسته.
    حالا کنجکاو شدم در این باره بیشتر بدونم و به طور کلی تیپ‌ها رو بشناسم. همون‌طور که توی نتیجه نوشته INTP ها بسیار کنجکاوند!
    اگه بگی چه کتاب‌ها و منابعی در این باره تو ایران پیدا می‌شه ممنون می‌شم.

    در ضمن ممنون از نوشته‌های خوبی که توی وبلاگت می‌ذاری. اخیرن چند مطلب فوق‌العاده مثل همین نوشته و «افسانه‌های بدبختی» برام خیلی جذاب بودند. الان چند ساله که معمولن هر چند هفته یه بار به وبلاگت سر می‌زنم ولی کم کم داره به لیست ثابت شبانه‌م اضافه می‌شه. خلاصه که ممنون.

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      کتابی که درخت ابدی معرفی کرده کتاب خوب و کاملی‌ست.
      و خوشحالم که به لیست شبانه‌هاتان اضافه شده است اینجا

  • رضا عرب می‌گوید:

    اقای روحبخش من هم سلام می کنم و احتمالا می فهمید که هستم!

  • anonymous می‌گوید:

    آقا من اول فکر کردم اون شرلوک هلمزه ….مگه هلمز شهودی عقلی قاضی درون‌گرا نيست ؟؟

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      اتفاقن مورد هولمز جالب است. برخی اعتقاد دارند INTJ بوده ، عده‌ای دیگر البته ISTJ می‌گویند-شاید بخاطر توجه هولمز به جزئیات محیط و علاقه‌اش به موسیقی- و محتمل‌ترین حالت البته این است که INTP باشد.
      اینجاها بحث‌ها مفصلی در این باره شده:
      + + + + +

  • majid می‌گوید:

    سلام اقا سروش وبلاگتو لینک کردم
    ممنونم شما هم لینکم کنی

  • Helen می‌گوید:

    به به. به به. پست خوبی بود. به شما لینک دادیم.
    راستی اون توضیحاتی که راجع به سریال ها توی رادیو گوریل گفتید رو، می شه اینجا هم بنویسید؟ خوب می گفتید و جالب، اما صدای ضعیف نذاشت درست بفهمم چه چیزهایی گفتید.

  • Helen می‌گوید:

    ببخشید! این رایانامه چیه؟؟؟!!!!!
    ایمیل؟
    خسته نباشن دوستان فرهنگستان. کار اوناست؟

  • ناشناس می‌گوید:

    I FILLED UP THE FORM….ANSWERED ALL 80 QUESTIONS…..THEN I PRESSED NEXT….SERVER ERROR! ITS NOT FAIR……:(((

  • صووورتی می‌گوید:

    جالب بود… من عادت داشتم الا بختکی نگاهی به آدم ها بیندازم و حدس بزنم… کنجکاوی نمی کردم حدسم تا کجا درست از آب در می اید… اما همین حدس زدن ها انگار یک جورایی ارضایم می کرد.
    مثلا در مورد شما… به تیپ نوشته ها می اید که علی رغم داشتن دوست های زیاد، به خلوت و با خودتان بودن بیشتر علاقه دارید…نمی دانم! همینجوری گفتم! از همان همینجوری هایی که زیاد گفته می شود.

  • asiyeh می‌گوید:

    اوووم یه سوال داشتم
    تمام لینکهایی که در پست اشاره کردید فیلتر است !

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      لینک‌های ویکی که نباید باشد، اما لینک اصلی تست را هم من نمی‌توانم ببینم، پی‌نوشت اضافه کردم. ممنون

  • shirin می‌گوید:

    سلام
    بگو من کدومشونم؟!؟

  • خواب بزرگ می‌گوید:

    اینها میزانی که از 100 درصد فرضی در هر کدام از اینها هستید

  • hasti می‌گوید:

    سلام
    مرسی واسه وبلاگ جالبت
    ببین من تاحالا کسی رو ندیدیم واقعا بتونه به دنیای درون آدما راه پیدا کنه
    آدما بینهایت پیچیده هستن
    یه روز به استادی سر کلاس داشت همین موضوع رو توضیح می داد
    اما وقتی ازش خواستیم نشونمون بده درمورد هرکس که حرف می زد مسائل خیلی کلی می گفت که به نظر من تقریبا درمورد همه صدق می کرد.
    معمولا همینجوریه

  • سانی می‌گوید:

    من INTJ هستم

  • sssshhhhhhhhhhhhhhh می‌گوید:

    man kodoom hasam?

  • Maryam می‌گوید:

    سایتتون جالبه جزو محدود سایتای فارسیه که در مورد تستMBTI.
    من یهINTJهستم.توی دانشگاه واقعا کلی تفاوت بین خودم با بقیه می بینم و این واسم سوال شده که آیا منم می تونم کسی رو که مثل خودم فکر می کنه پیدا کنم.
    نمی دونم همه ی INTJها این مشکلو دارن؟!

    • خواب بزرگ می‌گوید:

      ویژگی هر کسی منحصر به اوست. گاهی فراتر از تست. با این حال همیشه شانس پیدا کردن آدم شبیه هست. و شانس تغیر نقاط ضعف

این چیست؟

شما در حال خواندن بگو سلام تا بگوید کیستی در خواب بزرگ هستید.

فرا

