یه روز یه ایرانیه…

نوامبر 18, 2009 § 13 دیدگاه

چلچراغ 365 / این لطیفه‌های سریالی دهه 60 یادتان هست؟ این جوری شروع می‌شد :» یه روز یه ایرانیه، یه آلمانیه، یه ژاپنیه»  و الخ… در اغلب این لطیفه‌ها «ایرانیه» که در برابر تکنولوژی دیگران کم می‌آورد با رندی معصومانه‌ای توانایی خاصی ( یا چیزی را که فکر می‌کرد توانایی خاصی‌ست)  رو می‌کرد و بقیه کم می‌آورند.  مثلن در مسابقه بهترین کولر شیشه پیکانش را پایین می‌کشید.
چرا این لطیفه‌ها دهان به دهان می‌گشت؟ چرا اصلن تولید شد؟ نیاز همگانی به چه چیزی این مجموعه تلخ ( نسبتا بی‌مزه) را نقل محافل کرد؟
ایرانی این لطیفه‌ها ندار و به لحاظ تکنولوژیک عقب‌مانده بود.با این وجود رندی داشت که ما بخاطرش این قصه‌های تلخ را تحمل می‌کردیم و حتی از شنیدنش به وجد می‌آمدیم. ما با ترسیم موقعیت واقع‌گرایانه هم‌وطنمان و تکرار و بازتکرار آن به هم می‌گفتیم : خب ، تحمل کنیم. وضع همه‌مان همین است. اما…لطیفه از یک جای ماجرا شیرین می‌شود. آنجایی که می‌گوید:» ایرانیه دید چه کار کنه؟ چه کار نکنه؟ که یکهو..»از این اینجا به بعد است که او برگ برنده دارد. چون ساده‌دل و معصوم است. چون زرنگ و ناقلا است. یا صرفا چون به کارش ایمان دارد.( اعتقاد او به نتیجه پایین کشیدن شیشه در پیکان احتمالن دیگران را هم درباره خلاقانه بودن این اختراع قانع می‌کند) این نکته لذت‌بخش آخر و ترفندی که ایرانیه رو می‌کرد جای عزت نفس ملی ما را می‌گرفت. تسلای دل ما بود که هرچند از خیلی جهات از جهان عقبیم اما شیطنت و رندی‌مان پابرجاست.

این لطیفه‌ها امروز نوستالژی نسلی ست. » ایرانیه» جوک‌ها و شوخی‌ها خیلی وقت است بازنشسته شده. خوش‌بین ها می‌گویند این نشانه خوبی‌ست. نشان این است که دیگر درگیری ذهنی‌مان ، نگرانی‌مان نسبت به موقعیت ایران در جهان از بین رفته است.
واقع‌بین‌ها اما مي‌گویند می‌تواند نشانه شومی باشد. می‌تواند نشان این باشد که ما مدتهاست دیگر به ایرانی بودن خودمان فکر هم نمی‌کنیم. شاید برای نسل‌‌های تازه ملیت موضوعیت ندارد که حالا دنبال احیا غرور جریحه دار شده‌اش باشد.

§ 13 پاسخ برای یه روز یه ایرانیه…

  • محبوبه میم می‌گوید:

    نه خیلی وقت است که فکر نمی کنیم آقا سروش.

  • مجتبی نریمیسا می‌گوید:

    در حال حاظر بچه های ایران وقت گفتن این حرفارو ندارن, شاید هم دارن ولی به چیزهایی میپردازن که براشون جالب تر باشه مثل س ک س.آخه ایران چه چیز جالبی میتونه براشون داشته باشه؟ تا موضوعات نابی مثل س ک س و ا ح م د ی ن ژ ا د هست حیف نیست لطیفه ها در مورد جایگاه ایران باشه؟

  • majid می‌گوید:

    سلام دوست عزیز من شما رو لینک کردم شما هم منو لینک کنی ممنونم

  • میرزا می‌گوید:

    یک دلیلش اینه که موضوعاتِ جذاب‌تری واسه جوک‌ساختن پیدا شده، نباید خیلی تو نخ‌ش رفت.

  • فرزاد.خ می‌گوید:

    با عرض معذرت دوباره جناب روحبخش بنده حدود یک ماه دارم سعی
    می کنم داستانی رو برای این مسابقه ی داستانک که برگزار کردید بفرستم ولی هر بار با این پیغام مواجه می شم که inbox ای میل مقصد پره و من قادر به ارسال ایمیل نیستم چه باید کرد؟
    باز هم با عرض شرمندگی بابت طرح این سؤال در این

  • صامده می‌گوید:

    حالا نسل بی جوک هم شدیم!

  • سیمور گلاس می‌گوید:

    ییه روز یه ایرانیه راه افتاد که رایشو پس بگیره…

  • محمدرضا می‌گوید:

    آبشخور تمام این لطیفه ها احساس عمیق حقارته، چیزی شبیه انتخاب «ملت فهیم و بزرگ ایران» در سال 84 که از نظر ما مفهوم دیگه ای داره. اگه چند تا کشور تو دنیا باشه که مردمش پرچمشونو دوست نداشته باشن حتما یکیش ایرانه. ما ایرانی ها فقط موقع جنگ عرق ملی پیدا می کنیم. در مورد نسل جدید هم کتاب «نسل ایکس» راهنمای خوبیه.

  • خشایار می‌گوید:

    چه تحلیل خوبی.

  • دست نوشته می‌گوید:

    من فکر می‌کنم اولیه باشه

  • تاپ فیلم می‌گوید:

    سلام
    مطالب وبلاگ شما مفید و زیباست
    به من هم سری بزنید.بدلیل داشتن علاقه مندی …. پیشنهاد تبادل لینک می کنم.اگر هم با تبادل لینک موافقت نکردید باز هم از اینکه به دیدن وبلاگ من تشریف می آورید تشکر می کنم
    تاپ فیلم (فروش و تحلیل فیلم های هنری و برندگان جشنواره های بین المللی)

  • daaneshmand می‌گوید:

    من اینطوری توجیه اش میکنم که اینقدر آدم از این مملکت بیرون آمده و حارج نشین شده که ترس و کم آوودنش جلوی تکنولوژی و فرهنگ ِ خارجکی از بین رفته.

این چیست؟

شما در حال خواندن یه روز یه ایرانیه… در خواب بزرگ هستید.

فرا

