ابتذالِ مبتذل

آوریل 18, 2009 § 29 دیدگاه

1 “ماموران پليس تهران بزرگ يکهزار و 290 حلقه CD مبتذل را طي 24 ساعت گذشته کشف و ضبط کردند.” … “ و  از شناسايی سايتهاي مبتذل خبر داد”…“دستگيری خواننده معروف و مبتذل خوان”

2 حالا یک نگاهی بیاندازیم به ثبت مرحوم دهخدا از کلمه مبتذل:

مبتذل . [ م ُ ت َ ذَ ] (ع ص )نعت مفعولی از ابتذال . که همه گفته اند. که بسیار گفته اند. که بسیار شنوده اند. شعری یا مضمونی یا کلامی مبتذل ، آنکه بسیار گفته شده باشد آنکه بسیار شنیده شده باشد.

محض اطمینان سری هم می‌زنیم به فرهنگ سخن دکتر انوری:

پیش‌پاافتاده یا بی‌ارزش بودن چیزی، معمولاً از کثرت تکرار

3 چند دهه است که رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و اشخاص کلمه مبتذل را به جای سک..سی، قبیح، پو.رنوگراف و یک مشت کلمه دیگر استفاده می‌کنند. این اشتباه  آن‌قدر زیاد شده که اگر آدم مبتذل را به معنی واقعی استفاده کند احتمالن مورد سو‌تفاهم قرار می‌گیرد.

4 فیلم مبتذل یعنی فیلم فاقد کیفیت بدیع. مشخصه سینمای بدنه همه کشورها. از امریکا تا ایران. به همین قیاس سایت مبتذل هم چیزی‌ست تو مایه این سایت‌های زرد که از طالع‌بینی‌چینی تا دعوت‌نامه پرشین‌گیگ در بساطتشان پیدا می‌شود. موسیقی مبتذل هم می‌شود دو سوم آلبوم‌های علیرضا افتخاری. مبتذل فحش نیست. انگ نیست.  ویژگی مستتر بسیاری از محصولات عامه‌پسند است. همه که جان‌فورد و تارانتینو و ویکتورهوگو نیستند. پس کسی را هم نمی‌توان به جرم تولید اثر مبتذل و فاقد خلاقیت دستگیر یا محاکمه کرد…حتی فرج‌الله سلحشور را به جرم تولید سریال مبتذلش.

5 به جای کلمه مبتذل در جملات اول این پست بگذارید: پیش‌پاافتاده. از این به بعد شاید موقع گشتن میان خبرگزاری‌ها یا شنیدن نظرات برخی حضرات بیشتر خوش‌ بگذرانید.

§ 29 پاسخ برای ابتذالِ مبتذل

  • نازلی ل.م می‌گوید:

    موافقم شروش …
    ببین ولی ای کاش میشد امثال ِاین فرج و… دستگیر میکردن.

  • Alireza می‌گوید:

    تیتر خداست !

  • خازییل می‌گوید:

    خدا پدر کامنت پست قبل را بیامرزد!
    ؛)

  • علي اشرفي می‌گوید:

    مرحبا !
    ديرگاهيست كه اين واژان به جاي هم استفاده مي‌شوند:
    مبتذل به جاي مستهجن
    توالت به‌جاي مستراح
    دستشويي (محل شستن دست و احتمالن صورت) به‌جاي مستراح
    اخيرا هم سرويس بهداشتي . . .
    با استعمال واژه‌ي پيش‌پاافتاده هم به جاي مبتذل موافقم.
    در زمينه‌ي استعمال نابه‌جاي واژگان و عبارات به‌جاي هم يادداشتي دارم دعوت مي‌كنم مطالعه فرماييد:

    http://dokkan.blogsky.com/1387/08/07/post-21/

    (بگوييم چه هواي باحالي يا چه هواي مساعدي!!)

    و نظر بدهيد خوشحال مي‌شويم.

  • علي اشرفي می‌گوید:

    مرحبا !
    ديرگاهيست كه اين واژگان به جاي هم استفاده مي‌شوند:
    مبتذل به جاي مستهجن، توالت به‌جاي مستراح، دستشويي (محل شستن دست و احتمالن صورت) به‌جاي مستراح، اخيرا هم سرويس بهداشتي . . .
    با استعمال واژه‌ي پيش‌پاافتاده هم به جاي مبتذل موافقم.
    در زمينه‌ي استعمال نابه‌جاي واژگان و عبارات به‌جاي هم يادداشتي دارم دعوت مي‌كنم مطالعه فرماييد:
    http://dokkan.blogsky.com/1387/08/07/post-21/

    (بگوييم چه هواي باحالي يا چه هواي مساعدي!!)

    و نظر بدهيد خوشحال مي‌شويم.

  • اشکان می‌گوید:

    آی این «مبتذل» گفتن در این مملکت حالم را بهم می‌زند… آی حالم را بهم می‌زند!
    من به شخصه که تا بتوانم و جان در بدن دارم از این کلمه‌ی بدبخت مصادره شده دوری می‌کنم و به کارش نمی‌برم چون هروقت به کارش بردم سه برابر وقت و انرژی صرف کردم تا توضیح بدهم منظورم چه بوده! لعنت به این سیاست که همه‌چیز را به سود خودش مصادره می‌کند، حتی این کلمات بدبخت و بی‌زبان را!

  • محمد می‌گوید:

    اینکه می‌گن مثلا «این شماره‌ی ایرانسلم رو ج..ده نکن!» یه جورایی یعنی مبتذلش نکن، یعنی دست همه نده!

  • امیرهادی می‌گوید:

    ای بابا دل گنده ای نداری. این جماعت در درک مفاهیمی مثل زندگی، آزادی، دنیاو… کمیتشان لنگ می زنه. حالا شما چسبیدی که یک واژه رو درست نمی فهمند!!!
    اما اگر خط اخر نشوته ات را اجرا کنیم، می بینیم که سک.س و پور.نو گراف چقدر در جمعیت ما پیش پا افتاده ست. راستی اینطوره؟

  • امیرهادی می‌گوید:

    اون نداری، داری بود اشتباه تایپ شد!

  • امیرهادی می‌گوید:

    اتفاقن پست اخیر منم پر از ابتذاله!!

  • Mojtaba می‌گوید:

    میبینم فامیلامون بهم میگن مبتذل بگو داستان چیه ؟
    من تا قبل خوند این مطلب همش فکر میکردم مبتذل چیز بدی نیست ولی با خوندن این مطلب فهمیدم کلمه مبتذل ایهام داره.
    البته اخیرا بابام بهم میگه که من خیلی ادم پیش پا افتاده ای هستم حالا منظورشو فهمیدم !
    ببخشید میشه به جای کلمه زشت و ناپسند { مادر (…) }
    چیز دیگه ای بگیم ؟

  • bamdadi می‌گوید:

    ممنون.

  • آیدا عزتی می‌گوید:

    خوبی این لغات به همین گژتابی هایی که دارن.البته فقط تئ جامعه ما!
    راستی از اونجایی که من تازگی ها زیادی به همه چیز دقت می کنم و واکنش نشون می دم! چرا لینک وبلاگ من تو قسمت سایرینه!؟

  • آیدا عزتی می‌گوید:

    خوبی این کلمات به همین کژتابی که دارن.البته فقط تو جامعه ما.
    راستی از اونجایی که من تازگی ها زیادی به همه چیز دقت می کنم و واکنش نشون می دم! چرا لینک وبلاگ من تو قسمت سایرینه!؟

    ———-
    خواب بزرگ: من مدتهاست راستش که این لینک‌ها رو آپدیت نکردم…درست شد:)

  • Mojtaba می‌گوید:

    باز هم خوب که لینک شما در بخش سایرین هست لینک من که دارم بدون چشمداشت برای چلچراغ فعایت میکنم در سطل زباله هم نیست !
    البته من نمیخوام در بیان کلمات راه حاجی مایلی رو پیش بگیرم سوء تفاهم نشه !

    ———
    خواب بزرگ: افزوده شدید

  • آریو می‌گوید:

    اگر اینها یک جو عقل داشتند الان وضع ما این نبود. یا خیلی بدتر بود. یا خیلی بهتر بود.

  • پریزاد می‌گوید:

    salam matlabe dorane javunit ali bud..vaghean chejuri mishe fahmid adam bozorg shode??????????
    va در قواعد بازی خودمان را خفه نکرده‌ایم ro kheily dost daram…

  • پریزاد می‌گوید:

    be nazare khodet ye kam shabihe nima nistid?..deghat kon..

  • Mojtaba می‌گوید:

    قبل از ازدواج …. بعد از ازدواج

    پسر :بله،بالاخره وقتش شد . منتظر بودن خیلی سخته
    دختر :‌ مي خواي من برم ؟
    پسر : نه. حتي فكرش روهم نكن
    دختر : دوستم داري ؟
    پسر : البته !
    دختر : تا حالا به من خيانت كردي ؟
    پسر : نه ! چرا حتي يك همچين حرفي را مي زني ؟
    دختر : منو مي بوسي ؟
    پسر: بله
    دختر: منو كتك مي زني ؟
    پسر:امكان نداره ! به قیافه من مياد همچين آدمي باشم
    دختر: مي تونم بهت اعتماد كنم؟
    پسر: بله
    حالا بعد از ازدواج

    لطفا همين گفتگو را از پايين به بالا بخوانيد

  • Mojtaba می‌گوید:

    کلیپ تصویری شعر خلیل جوادی برای میرحسین موسوی

    امروز کلیپی رو براتون آماده کردم از مراسم حمایت از میرحسین موسوی که آقای خلیل جوادی شعری رو برای ایشون میخونن.البته همونطور که در کلیپ خواهید دید خودشون اشاره میکنن که این شعر رو واسه آقای خاتمی خواستن بگن ولی ایشون انصراف داد و شعرشون نیمه کاره موند تا اقای خاتمی به ایشون گفتند که شعر رو واسه اقای موسوی ادامه بده و آقای جوادی هم ادامه دادن…

    نکته جالی این بود که مجری برنامه میگه شاعری که در مراسم دعوت از خاتمی شعری خوند و اون کلیپ پخش شد و صدا کرد ولی وقتی آقای خلیل جوادی به پشت تریبون میاد میگه اون شعر رو من نخوندم نیما دهقانی خونده…

    شما این کلیپ رو میتونید روی گوشی های خودتون اجرا کنید آخه این کلیپ مخصوص بلوتوث هست
    حتما دانلود کنید
    برای دانلود به وبلاگ چلچراغی بیایید

  • […] ابتذالِ مبتذل « خواب بزرگ مبتذل یعنی چیزی که بسیار گفته‌اند یا بسیار شنوده‌اند یا فرومایه و در دسترس همگان. ولی انگار معنای این کلمه این روزها عوض شده است…  آیا می‌شود کسی را به جرم تولید مطالب پیش‌پا افتاده دستگیر کرد؟ ! […]

  • سروش می‌گوید:

    من هم نمیدونستم معنی مبتذل چیه
    ممنون

  • امیر می‌گوید:

    سلام
    قلم شیوایی دارید
    به وبلاگ سینمایی بنده حقیر هم سر بزنید

  • مهدی فیروزی می‌گوید:

    نکته خوبی بود. ولی یک نکته بهتر: «غلط مصطلح بهتر از درست نامصطلحه»

  • سارا (صدگل) می‌گوید:

    خيلي كلمه هاي هستند كه در محاوره معنايش غلو شده يا كمرنگ مي شود. خاصيت محاوره است البته نمي شود گفت عيب است ولي بعضي كلمات هم محاوره بردار نيستند.
    *

    اصلا يعني چه آقا پست مبتذل منتشر مي كني؟!دهه!

  • فعلا بی نام و نشون می‌گوید:

    سلام آقای روحبخش
    ببخشید من میخواستم واسه شما یه نظر بفرستم که در دید عموم قرار نگیره.
    میشه بگید چطور میشه؟
    راستی اگه آی دی خودتون رو هم بدید خیلی لطف کردید

    ———–
    خواب بزرگ: از صفحه تماس خصوصی استفاده کنید.آن بالا سمت چپ. در ضمن مسنجری نیستم راستش.

  • پیتزا می‌گوید:

    چه دید موشکافانه ای

  • هدایت عابدی‌جو می‌گوید:

    دو،سوم کارهای علیرضا افتخاریش خیلی باحال بود.

این چیست؟

شما در حال خواندن ابتذالِ مبتذل در خواب بزرگ هستید.

فرا

