شرلوک پیتر افشاریه در شبکه دو

نوامبر 14, 2008 § 12 دیدگاه

سگ فسفری، صیاد گیج پروانه و مردی خونسرد که می‌گفت “ خب، واتسون عزیز! ”…این شخصیت‌ها را یادتان هست؟

طی این چند سال که نوستالژی‌بازی با کارتون‌های دوران کودکی مد شده بود، من فقط دنبال یک کارتون بودم: شرلوک‌هولمزی با صدای غلامعلی افشاریه. و هیچ جا نه نشانی بود نه تصویری.

دو انیمیشن هولمز از شبکه دو پخش شد. مطمئنم کسانی مثل من هستند که اولین برخوردشان با کاراکتر او از طریق همان دو کارتون قدیمی بوده باشد. صدای آن هولمز تا سالها در گوشم بود. نام دوبلورش را تا مستند “شاهد عینی” نمی‌دانستم. زمانی که اولین سری هولمز گرانادا از شبکه سه پخش می‌شد انتظار داشتم همچنان صدای او را روی تصویر هولمز ببینم. اولین قسمت این مجموعه “مترجم یونانی” بود و من از داد و بیدادها و نجواهای صدای بهرام زند کلافه شدم.( البته چندی نگذشت که فهمیدم این هولمز کمی با بقیه فرق دارد و در حال قربان صدقه رفتن جرمی‌برت و بهرام زند و تلویزیون گرانادا و شبکه سه سیما مچ خودم را گرفتم!)

4 هولمز انیمیشنی نیمه بلند کمپانی Burbank Films Australia سال 1983 ساخته‌شده‌اند، که تلویزیون ایران تنها دو قسمت بی‌خطرترش -یعنی تازی باسکرویل و دره‌وحشت – را پخش کرد. در نشان چهار و اتود در قرمز لاکی رد‌پاهایی از عشق و عاشقی‌ست که خط قرمز مطلق آن‌ سالها بود.

نکته جالب این که صدای هولمز در این انیمیشن‌های نه‌چندان مشهور  کار حنجره حضرت پیتر اوتول است!

شاید شما هم از آن دسته باشید که کارتون‌های آرزوهای بزرگ، دیوید کاپرفیلد و این دو هولمز که تقریبن هم‌زمان از تلویزیون پخش شدند در خاطراتشان قروقاطی شده باشد. حافظه‌تان گناهی ندارد، حقیقت این است که همه اینها نه تنها در یک سال از برنامه کودک شبکه دو پخش شده بلکه اساساً در یک سال و توسط یک کمپانی ساخته‌شده‌اند و البته قصه‌ همه در انگلستان قرن 19 می‌گذرد!

حالا که بعد بیست و چند سال فریم‌هاییش را می‌بینم باورم نمی‌شود انیمیشنی که تا سالها در خیال من پر زرق‌وبرق و آکنده از جزئیات هیجان‌انگیز بود چنین طراحی ساده و مبتدیانه‌ای داشته است.

 

پ.ن: همین دو هفته پیش 116امین سالگرد انتشار هولمز و 70امین سالگرد تولد یکی از بهترین نقش‌آفرینانش بود. احیاناً انتظار ندارید که حالاحالاها بی‌خیال شوم، دست بردارم؟!

§ 12 پاسخ برای شرلوک پیتر افشاریه در شبکه دو

  • شیزوفرنی تنها می‌گوید:

    هه هه!
    حافظه کارتونی ما که بهتان ثابت شده؟
    اینو یادمه.و یک بینوایان که خیلی خیلی طراحیاش شبیه این بودش.من هیچ کدومو دوس نداشتم.صدای افشاریه روی هولمز یادم نیس ولی من مال بهرام زند رو خیلی دوس داشتم.یعنی صداش انگار واقعا از دفتر هولمز پخش میشد وقتی داد میزد واتسون.
    من غیر صدا و سیما نسخه دیگه ای از سریال ندیدم.ظن سانسورم میره به سکانسای ویولن نوازی و مصرف موادش.

  • brief encounter می‌گوید:

    دره وحشت رو يادمه، اونجائی که اعضای اون سازمان مخفی همه رو دستشون علامت مثلث داخل دايره داشتن.
    معرکس.
    من اتود در قرمز لاکی رو دنبالشم، چون نه کارتونشو ديدم نه فيلمشو. کتابشو خوندم ولی ديدن اين که هولمز وواتسون چجوری باهم آشنا میشن يه مزه ديگه داره.
    اون 6 تا دی وی دی که بيرون اومده بازگشت شرلوک هلمزه، دنبال سری اولشم شديد!

  • گیوت می‌گوید:

    خواب بزرگ یاد هلمز و برت کردن و اسم پاتریک گاورزو نیاوردن کفاره داره ها٬ از ما گفتن بود
    http://www.4shared.com/file/71541998/3071d83a/Patrick_Gowers-SH.html

    ————-
    خواب بزرگ: گیوت جان این جناب پاتریک و ماجراهای ویلون هولمز خودش یک نوشته مفصل است. انشاءاله بزودی…

  • ساسان م. ک. عاصی می‌گوید:

    بله آقا! به هیچ‌وجه انتظار نداریم حالا حالاها بی‌خیال شوی و دست برداری! الکی که نیست D:ء
    راستی! هولمز خصوصی وایلدر چی؟

  • صامده بذرافشان می‌گوید:

    خواهش می کنم،خواهش می کنم،خواهش می کنم…هزار بار خواهش می کنم،نگذارید چلچراغ از هم بپاشه.

    ———-
    خواب بزرگ: از هم نپاشیده و شماره 319 بزودی منتشر می‌شود.

  • علي می‌گوید:

    زنده باد
    البته آرزوهاي بزرگ و ديويد كاپرفيلد دوبلورهاش با شرلوك هلمز فرق مي كرد و تعداد پخششونم كمتربود.اون موقع من تو عالم بچگي فكر ميكردم دليل نوشتن اسم پيتر اتول اينه كه شرلوك هلمز رو از روي چهره اون نقاشي كردن! يادش بخير….

  • من مرده آن سال هام! مرده کارتون شرلوک هلمز و دیوید کاپرفیلد که ناپدری اش داده بود پشتش نوشته بوند من گاز می گیرم! دلم بد هوای آن موقعی را کرده که بی خیال دنیا و مافیها بودم. اما یک سوال مطرح است: آیا کارتون های دوران کودکی ما واقعا خوب بودند یا ما برای آن روزها نوستالژیا داریم؟!

    ———-
    خواب بزرگ: سالهاست جمعی از نخبگان عالم به این می‌اندیشند و دریغ از جواب

  • مهشاد می‌گوید:

    نه اصلا بي خيال نشو . ارزش شرلوك بيشتر از اين حرفاست

  • مهشاد می‌گوید:

    آقا منم اين dvd و كارتون و اصلا هر چي به هلمز مربوط ميشه يكي به من كمك كنه…………………….

  • شرمين می‌گوید:

    يادم رفت بهت بگم غلامعلي افشاريه مشكان شوهر عمه منه….دلم مي خواست شخص شرلوك هلمز شوهر عمه ام بود كه نشد….

    ——-
    خواب بزرگ: ووووو…سلام و ارادت مرا بهشان برسان شرمین عزیز!

  • holms می‌گوید:

    i have these Sherlock Holmes animations .all of them in English of course.ha ha ha

  • […] نسل ما هولمز را ابتدا با انیمیشن‌هایی که شبکه دو پخش کرد به یاد داشته باشد. اینجا می‌توانید قسمتی از تازی […]

این چیست؟

شما در حال خواندن شرلوک پیتر افشاریه در شبکه دو در خواب بزرگ هستید.

فرا

