و اینک کمیک‌شاپ…

سپتامبر 7, 2008 § 15 دیدگاه

کمیک‌شاپ (بتا) بزودی افتتاح می‌شود.
آنجا کجاست؟ یک فروشگاه اینترنتی برای کمیک‌بازان.

طی 6 ماه گذشته اغلب اوقاتم پای وب به جمع‌آوری این کلکسیون گذشت. بیش از 150 گیگ کمیک و گرافیک‌نوول. از بهترین‌ها.تحسین‌شده‌ها و شاهکارهای مشهور و نیمه مشهور این عالم.

این جنون باید تکثیر می‌شد. تلاشم برای نشر کاغذی کمیک‌ از سه سال پیش تا کنون به جایی نرسید. برای همین ایده کمیک‌شاپ شکل گرفت. جایی که «جنس» بتواند بدون گذشتن از سد اخم و کش‌آمدن صورت ناشران وطنی، به دست اهلش برسد. شروع کردن به کامل کردن آرشیو  دیجیتالی. اول برای فرونشاندن عطش خودم. بعد برای تکثیر جنون.

رویایی که در سر دارم چیزی فراتر از فروش کمیک‌هاست. به هزار و یک دلیل فعلن امکان تحققش نیست. اولین دلیل هزینه‌هاست که فعلن از پسش برنمی‌آیم. امیدوارم درآمد کمیک‌شاپ (بتا) تکافوی قسمتی از آن هزینه‌ها را بدهد.

پول؛ بی‌تعارف بگویم بابت قسمت‌های مالی این فروشگاه کلی کلنجار دارم و داشتم. همیشه نسبت به کسانی که برای ارائه محصولی شماره حساب می‌دادند بدبین بودم. احساس ناخوش‌آیندی که انگار کسی بابت پول ما کیسه‌ای دوخته. اما رفقا چاره‌ای نیست. از سی‌دی خام بگیر تا هزینه‌های جانبی اینترنتی که بابت دانلود اینها رفته و زمان و وقتی که صرف کشفشان شده و زمانی که باز صرف رایت و پست و پیگیری‌اش خواهد شد؛ این محصولات لاجرم لیبیل قیمت خواهند داشت. سعی‌ام را کرده‌ام تا قیمت‌شان منصفانه باشد. کمتر از عرف فروش سی‌دی‌هایی که در اینترنت می‌فروشند. در واقع نه تنها هزینه کم‌یاب بودنشان محاسبه نمی‌شود.بلکه هزینه نیروی انسانی را به حداقل ممکن رساندم. قیمت‌های نهایی روز افتتاح اعلام خواهد شد. حاشا که اینها را برای منت گذاشتن گفته باشم. گفتم که اگر کسی مثل گذشته من فکر می کرد قضیه برایش روشن باشد.

انتقال وجه؛‌ یکی دیگر از دغدغه‌هاست. یکی از شیوه‌های فروش اینترنتی که در ایران موجود است معطوف به دو قرار داد است. یکی با شرکت پست (که هزینه را بعد از تحویل جنس دیافت می‌کند) یا از گذرگاه یک بانک که زمینه انتقال اینترنتی پول را مهیا می‌کند. لازمه هر دو این شیوه‌ها داشتن شرکت و ثبت و دفتر رسمی است. چیزی که فعلن نداریم. با وجود این تصور ایستادن در ازدحام بانک و واریز پول که مثلن یک کمیک بتمن:سال یک دست آدم برسد چیز چرندی بود! بنابراین باید به عابر بانک و شبکه شتاب رو می‌آوردیم که آوردیم.

اخلاق ؛ من این کمیک‌ها را بدون رعایت کپی‌رایت دانلود کردم. چرا؟ چون هیچ روشی برای داشتن آنها در ایران وجود ندارد.اگر دی‌سی‌کمیکز در ایران نماینده رسمی داشت و می‌شد –گیریم حتی گران- این کتابها را به روش عادی و مرسوم گیر آورد،‌اینترنتم قطع باد اگر چنین کاری می‌کردم! ولی امیدوارم این بدون کپی‌رایت بودن را بگذارید کنار همه کتابهایی که بدون رعایت کپی‌رایت در ایران ترجمه و منتشر می‌شود. یقه نشر چشمه و مرکز و نی و نیلا را می‌گیرید که چرا بدون رعایت کپی‌رایت کتابها را منتشر می‌کند؟ بابت کتابهایشان پول نمی‌دهید به این دلیل؟ اگر چنین نیست چرا؟ امیدوارم جوابتان بتواند در مورد کمیک‌شاپ هم مصداق داشته باشد.
اینها سی‌دی است. صندوق رمزدار نیست. می‌شود تکثیرش کرد.. اما امیدوارم این اتفاق نیفتد. کمیک‌شاپ آزمایشی پیش از آن که به نسخه نهایی خود برسد می‌تواند تعطیل شود. خیلی ساده.

آیا سانسور؟ خیر! دقت می‌شود که اساسن چیزی در لیست نباشد که نیاز به سانسور داشته باشد.
لیست کمیک‌ها ؛ لیست ابتدایی را می‌توانید از اینجا بگیرید.این لیست در حال تکمیل است.
و می‌توانید پاسخ به بعضی سئوال‌های احتمالی را اینجا ببینید.

پس کمیک‌بازان جهان! اول متحد شوید بعد منتظر!

§ 15 پاسخ برای و اینک کمیک‌شاپ…

  • سروش می‌گوید:

    ایده ی بسیار خوبیه امیدوارم موفق باشی. من که منتظر شروع این کار هستم. امیدوارم از نظر مالی نا موفق نباشه و باعث نشه ذوقت برای این کار از بین بره.

  • Hamed می‌گوید:

    سلام
    بسیار عالیه موفق باشید راستش منم خیلی دوست دارم وتا حالا بسیاری از این کمیک ها رو دانلود کردم (نزدیک 2 گیگ )ولی با این سرعت افتضاح ما کی می تونه مثلا کل این 14 گیگ رو دانلود کنه
    http://www.mininova.org/tor/1074022

    بشدت منتظرم
    موفق باشید

    ————-
    خواب بزرگ : اتفاقن مجموعه دتکتیو کمیک رو هم دارم 🙂

  • mychamber می‌گوید:

    آقا من این عنوان رو دیدم فهمیدم تویی. چگونه می‌شود شما را یاری داد؟

    ———–
    خواب بزرگ : با خرید کردن از کمیک شاپ برادر!

  • امید غیائی می‌گوید:

    هستیمت برادر تا انتها…….
    برو بریم………………..

  • آونگ می‌گوید:

    من سعی می کنم لینک را برای کمیک بازان بالقوه بفرستم. خودم هم هستم! امیدوارم در این کار موفق باشید. (گرچه به اخلاق کپی رایت در ایران هیچ امیدی ندارم.)

  • علیرضا می‌گوید:

    کار نیکو و پسندیده ای است ! حالا اون پروژه ی رویایی چیه ؟ چاپ کامیک ها به صورت ترجمه شده ؟ عرضه نسخه های اصلی ؟ نمیشه اون سیستم حساب بانکی هم سر جاش باشه ؟ و البته بهتر از همه فرستاندن کارها با پیک !

    پ.ن : این Arkham Asylum عجب گرافیکی داره ! پوفففف . آدم احساس می کنه خودش هم روانیه و داره تو تیمارستان زندگی می کنه . خیلی عالی کار شده . خیلی

    ————
    خواب بزرگ: مممم دیوید مکین بزرگوار را باش! کارهای دیگه اش رو هم دیدی؟

  • امیر می‌گوید:

    تا پارسال سایتی داشتیم که باشگاه طرفداران ایرانی مایکل جکسن بود: MJarya.com/MJJsource.ir
    سعی کردیم آرشیومان را از تور ها،مصاحبه ها،آلبوم ها،کلیپ ها و …از طریق فروشگاه اینترنتی به دست فن هایی برسانیم که به خود ما(!) دسترسی ندارند.بر خلاف چیزی که فکر میکردیم از فروشگاه استقبال نشد.بعد ها شنیدیم که به فکر افتاده اند لابد ما دکان منفعت خودمان را باز کرده ایم. غافل از آنکه ما برای ارسال هربسته سفارش و هزینه های پیش بینی نشده مبلغی هم از جیب خودمان میگذاشتیم.. تنها انگیزه مان هم همین تکثیر جنون بود..

    امیدوارم تو موفق باشی.

    ——–
    خواب بزرگ: آره این هم ممکنه. فوقش می‌شینم جلو شومینه خودم برای هزارمین بار از خواندنشان لذت می‌برم!

  • علیرضا می‌گوید:

    کارهای دیگه اش رو ندیدم فقط می دونم چه چیزایی رو کار کرده lol !
    نگفتی آقا اون پروژه ی اصلی چیه :d

  • خران دو عالم می‌گوید:

    اين خيلي فوق العاده است كه.

  • دیو می‌گوید:

    فیل-تر شدی؟!!!

  • خازييل می‌گوید:

    تبريك بابت فروشگاه كوچولويت.
    به اميد آنكه خيلي گنده بشود…
    🙂

  • اسکیرمجر می‌گوید:

    طرفداران مارول به پا خیزید!

    سروش جان دو ستا مارول توش بندازی بد نیست ها!(البته تو اون لیست ایکس من هم بود ولی ….!

    من خودم یه 10 تایی مارول دیجیتالی دارم (civil war)

    اگر به دردت می خوره با ایمیلی پستی چیزی بفرستم(اصلا می فرستم دفتر مجله (هر جور که شما راحتی!)) در هر حال مارول نشه فراموش خصوصا ایکس من!

    ———–
    خواب بزرگ: فعلن ایکس من و اسپایدرمن رو داشته باش. چهار شگفت‌انگیز و هالک هم تو راهه.
    چی داره این مارول مگه؟ یه مشت عضله واه!

  • اسکیرمجر می‌گوید:

    می دونم بدت می یاد ها ولی من عشق پانیشرم! اگر باشه خیلی خوبه

  • […] كرديم حسابي.يكي خبر افتتاح اين پروژه‌ي طلايي بود و ديگري … ، بماند، بفهمد شاكي مي‌شود! […]

  • فرزاد می‌گوید:

    بد نبود یه فکری هم به حال مانگابازان محترم می کردی؟

    ————
    خواب بزرگ : به فکرشان هستم. بزودی

این چیست؟

شما در حال خواندن و اینک کمیک‌شاپ… در خواب بزرگ هستید.

فرا

