آخرین خنده جوکر

ژانویه 28, 2008 § 29 دیدگاه

به بهانه مرگ آخرین جوکر سینما

با قدرت یک شیطان …پیچ و تاب می‌خورد ….ته مانده خش‌خش‌اش خاموش می‌شود…صدای «سایرن‌ها» در دالان می پیچد. با جیغهای خسته شان که ..جهان ..تاریک و سرد می‌شود.

بازگشت شوالیه سیاه – فرانک میلر

هیچ کس نمی‌داند چطور یک حقه‌باز خرده‌پا ناگهان به جوکر خطرناک تبدیل شد. به خطرناک‌ترین شخصیت گاتهام سیتی و یکی از غریب‌ترین بدمن‌های تاریخ کمیک.

با موهای سبز،‌چهره سفید ،‌لبهای سرخ و خنده شیطانی ابدی. جوکر ترکیبی است از تبهکار ، لوده ،‌نابغه و بیمار روانی. یک ترکیب کامل گروتسک. او برخلاف بدمن‌های دیگر توانایی بدنی خاصی ندارد. قدرت او در خنده اوست. خنده به قربانیانش به دشمنانش به گاتهام سیتی و همه دنیا. در هنگامه نبردی عرق‌ریز و خون‌فشان که همه مستاصل‌اند و ظاهرا ً راه فراری باقی نمانده او همچنان می‌خندد. نه چیزی برای از دست دادن دارد .نه از چیزی می‌ترسد.

بتمن هم اگر عبوس و اخلاقی و جدی نبود احتمالاً خود جوکر می‌شد.مبارزه او با جوکر نبرد با «سایه» خودش است.با نیمه آنارشیست و ولنگار خودش.

در سلوک جوکر هم بتمن احتمالاً یک «احمق» است.کسی که در کمال بی‌ایمانی همچنان سرگرم پاک کردن شهر کثیف از پلشتی‌هاست.بتمن هم مثل همه ما می‌داند که گاتهام -شهر دوران کودکی‌اش- درست بشو نیست. او بزودی بعد از نبردهای بسیار درمی‌یابد که دشمن اصلی او خود شهر است.خود شهر و مردمش .خود زمانه تاریک ما. با این حال با تتمه امید و اخلاقش لباس شوالیه سیاه را می‌پوشد. جوکر اما چندان اعتقادی به رستگاری ندارد. او هم از گاتهام بیزار است هم از شهروندان میان‌مایه‌اش . او راه تخریب را برگزیده. راه محبوبش هم انفجار است. نه با جدیتی که انگار کل این قصه مهم است یا این درهم کوبیدن خود یک وظیفه سلب اخلاقی است. بل با خنده و لودگی. با مسخره کردن تمام این پروژه. و از این روست که جوکر خطرناک و ترسناک است.

جوکر در داستان «مرگی در خانواده» دوست و همکار بتمن یعنی رابین (جیسون تاد) را می‌کشد. مرگی ناگهانی که بعدها تاثیر بسیاری بر بتمن و سرنوشت مبارزات او می‌گذارد. همچنین در قصه «جوک کشنده » بت‌گرل ( باربارا گوردون) دختر تنها پلیس وفادار گاتهام را نیز برای همیشه علیل می‌کند.

بتمن چند بار فرصت خلاصی از دست جوکر را دارد.اما او را نمی‌کشد.یک بار در » آخرین خنده » جوکر نیمه‌جان را به زندگی باز می‌گرداند. و بار دیگر در «بازگشت شوالیه سیاه» وقتی در نبردی تن‌به‌تن گردن جوکر را شکسته در واپسین دم از کشتن او بازمی‌ایستد. دیالوگ‌های این فصل کتاب تصور عشق مکتوم جوکر به بتمن را در برخی منتقدان برانگیخت. جوکر رو به موت بتمن را my sweet و Darling خطاب می‌کند. بتمن هم جهان را بعد جوکر، تاریک و سرد توصیف می‌کند. خوانندگان بتمن پس از مدتها درمی‌یابند که آن دو تا چه حد به یکدیگر شبیهند.

***

شکل وشمایل جوکر از کجا آمد؟ بیل فینگر و باب کین ، خالقینش می‌گویند از چهره کنراد ویت در فیلم «مردی که می‌خندید» الهام گرفته‌اند.

.

کیسر رومرو اولین بازیگری بود که نقش جوکر را بازی کرد. در مجموعه تلویزیونی دهه 60. قاتلی دیوانه با اداهای اغراق‌شده که بسیار به نخستین جوکر‌های کمیک نزدیک بود.

.

در 1989 تیم برتون برای ایفای نقش جوکر سراغ جک نیکلسون رفت. نیکلسون میانسال نه به بالابلندی جوکر بود نه به لاغری او. اما یک ویژگی جوکری منحصر به فرد داشت .دهانی بزرگ و دندانهای ردیف ریز.نیکلسون بعدها فاش کرد که کارگزارش به او چه توصیه‌ای کرده بود؛ گفته بود : «قیمت را هر چقدر خواستی بالا ببر و نترس. با این دهانی که تو داری تیم برتون انتخاب دیگری ندارد! » جوکر بتمن (1989) هر چند با کاراکتر شناخته‌شده‌اش کمی فاصله داشت اما نیکلسون با آن انفجارهای خنده ناگهانی و هیستریک جوکر تازه‌ای آفرید.

چند بتمن بعدی برادران وارنر بدون جوکر پیش رفت. طی این مدت بازیگر نقش بتمن هم سه بار عوض شد : از مایکل کیتون تا وال کیلمر و بعد جرج کلونی. به همین ترتیب فیلمها هم سیر نزولی طی کرد.تولید بتمن چند سالی پس از شکست تجاری آخرین فیلم متوقف شد و کمپانی برای بازگرداندن شوالیه سیاه دنبال کارگردان با سلیقه تازه‌ای گشت. سرانجام کریستوفر نولان جوان کارگردانی «بتمن آغاز می‌کند» را به عهده گرفت.باز هم فیلمی بدون جوکر.در پایان فیلم گوردون کارت ویزیت تبهکار تازه‌ای به اسم جوکر را نشان بتمن می‌دهد. از همان موقع تماشاگران منتظر جوکر تازه سینما اند. اسامی زیادی مطرح شد. از آدریان برودی تا شون پن. قرعه فال به نام بازیگر کمتر شناخته‌شده‌ای به نام هیت لجر افتاد. اولین تصاویری که از گریم او منتشر شد نشان می‌داد او خود خود جوکر است. به همان بلندبالایی و با همان خنده شیطانی.افسوس که …

***

نمی‌تونی منکر بشی که جدایی غم شیرینی‌ست عزیزترینم…

جوکرخطاب به بتمن در پایان تیمارستان آرخام

§ 29 پاسخ برای آخرین خنده جوکر

  • فکر کنم شب ها خواب بتمن میبینی!!!

  • از نام چه پرسي؟ می‌گوید:

    راه تخريب را برگزيده؟ اوه!
    بتمني پيدا نخواهد شد ، اميد !
    كاشكي يك ژوكري پيدا شود! (مي دانم نادرست است، زور زدم وزن حفظ بشود!)

    خوش به حالتان آقا ! چه دنياي عجيبي داريد! عجيب ، نامعلوم و دوست‌داشتني! خوش به حالتان! ما روزي سه‌چهار وعده غبطه مي‌خوريم به حالتان!

  • Farbud می‌گوید:

    آقای خواب بزرگ، بنده بنشینم و دهان خویشتن را سرویس کنم و ویکی فارسی برای این بزرگ‌مرد از دست رفته درست کنم، بعد شما به صفحه‌ی اینگیلیسی لینک بدهی؟ آیا این درست می‌باشد است؟

  • peyman می‌گوید:

    روح سحری، ناز دمیدن داری
    مثل غزلی تازه شنیدن داری
    ای قصه‌ی روزهای «من بودم و تو»
    آن قدر ندیدمت که دیدن داری!!

    kesafat kojaii
    ????
    peyman

  • شیزوفرنی تنها می‌گوید:

    نوشتن در باب يكي از جذابترين بدمن ها جالبتر و خواندنش لذت بخشتر بود از گفتن و شنفتن درباره قهرمانان تكراري.
    تشكر.
    ——-
    اين آقاي 1989 هم حق دارند هاااااااااا!
    ——-
    نظرتان من باب دكتر اختاپوس چيست؟
    :دي

  • sahar می‌گوید:

    شنیدم جانی دپ قراره جاش بیاد جای لجر دهنش به اون گشادی نیست اما با ابروهاش و اون صورت عصبی اش می تونه جبران کنه… سروش خوبی؟

  • شیزوفرنی تنها می‌گوید:

    آهان نگرفتيد ديگر.
    منظور اسپايدرمن و كميكهاش نبود.
    ر.ك. به خوابمان كه برايتان تعريف نموديم.

  • ناشناس می‌گوید:

    خدا اين ساقي به اين ماهي را از ما معتادان و نو معتادان نگيرد.

  • Arash می‌گوید:

    Long Live Batman ! but…All Hails To Heath Ledger

  • محبوبه میم می‌گوید:

    شاید فقط یک بتمن بتواند عمق شیرینی چنین غمی را درک کند . کسی که تجربه ی کاملی از زندگی دارد .زندگی بدون تقلب .

  • reza می‌گوید:

    سلام چطوری؟ مهرناز خوبه؟
    همیشه به یادتون هستم ولی نمیدونم چرا دستم نمیره به طرف تلفن که بهتون زنگ بزنم با این که سیتالو کارشو نسبتا خوب انجام میده- بگذریم از روزایی که به خاطر فراموشی بجای 3 تا یکی یا 4 تا می خورم!- ولی هنوزم این فاصله حس فاصله گرفتنو دارم. چند روز یه بار سری به وبلاگت به سلام برسون اگه تونستی یه ایمیل بده منو از حالتون با خبر کن.
    قربانت رضا

  • پیمان نعمت پور می‌گوید:

    سلام ای نازنین دور از دست …
    … میخواستم بازم بنویسم برات که کجایی و چگونه ای و
    چرا چنین ؟… دیدم دیگه الان فحشم میدی و میگی بابا این
    …خل دیگه کیه ؟ول کن ماجرا نیست !!
    پس برای تو مینویسم از درد دگر :
    1- اولا» بتمن اگه مثه تو سربازی رفته بود , به گور باباش میخندید که بره دنبال اون ژوکر دهن سگ !(تو بگیر …گشاد)
    2-ما هممون یه نیمه ی …گشاد داریم که صد رحمت میفرسته به ژوکر نازی مامانی!… و یه نیمه ی عبوس و خشن که بتمن پیشش
    یه دو جنسه بیش نیست !(دیگه جایی واسه بقیه ی حالات آدمی نموند!…جل الخالق!)
    3- همینه که هست ؟ هر کی حرف زیادی داره بره با رییس جمهور محترم جناب احمدی نژاد در میون بذاره! آخه اون زبون این اجنبی ها رو خوب بلده…مگه ندیدی چه جور انزژی هسته ای رو از حلقومشون بیرون کشید !!
    خلاصه , بی خیال فرش ….بیا تو با کفش !!!
    … باقی بقای شما !
    به عیال عالی سلام وافر برسونین.
    یا حق … بدرود !

  • amir می‌گوید:

    مرسی رفیق

    منم عشق Batman هستم

    هرچی از بتمن داری رو کن

  • egez می‌گوید:

    سلام
    آقا در قسمت لينك هاي شما لينك من با عنوان چشم شيدا با آدرس http://www.egez.blogfa.com وجود داره كه من به آدرس http://egez.wordpress.com/ انتقال دادم اگر لطف كنيد تصحيح كنيد ممنون ميشم

  • […]  + آخرین خنده جوکر […]

  • » Blog Archive می‌گوید:

    […] نوشت٢:اینجا تاریخچه ژوکر را برادر خواب بزرگ مرقوم فرموده و اینجا […]

  • جوکر می‌گوید:

    من یک جوکر هستم

    فقط کسانی گذرشان به اینجا می افتد که از جاده اصلی منحرف شده اند.

  • joker می‌گوید:

    جوكرخيلي دوست دارم…………….

  • ali می‌گوید:

    doste aziz
    allli bod matlabet
    lezzat bordam

    vaghean afosos ke ledger ba on bazie be yadmondani mord

    man maste bazish shodam

  • عليرضا حسن خاني می‌گوید:

    سلام
    مي شناسمت! رابطمون : محمد اميري. بهترين رفيق دهن دوخته من. عاشق كيميايي مثل خود من. ازت زياد شنيده بودم و تعريفت رو زياد كرده بود تا اتفاقي وبلاگت رو پيدا كردم. كارت درسته اگر دست از سريال ديدن و عداوت با كيميايي و بيضائي برداري. اميدوارم كامنتم رو بخوني و اگه خواستي جواب بدي به بهترين رفيق دهن دوختم محمد بگو. به نظر مي رسه جوكر عشق مشتركمونه و من عاشق آنارشيستاي خود ويرانگر. از جوكر بگير تا تايلر داردن(fight club). همه چيزم شده جوكر بعد از ديدن شاهكار نولان و چه قدر اعضاي آكادمي نامردن و حق اين محبوبه رو خوردن. در حالي كه واقعاً لياقت اين رو داشت كه بهترين فيلم امسال باشه الكي خوشاي هاليوودي حال مناسبي دادن به ميليونر زاغه نشين. خاتمي رو باهات هستم اما تا يه جايي. 40 چراغ رو دوست ندارم چون ضد هر جور كار تين ايجريم. رسانه براي من رسالته و جدي. هميشه وزين و عميق نگاه مي كنم بهش تا … چرا اينا رو به تو (چرا تو؟ چرا شما نه؟) مي گم؟ نمي دونم شايد چون مي خوام بيشتر باهات آشنا بشم و ببينمت. آدمايي كه سفت مي چسبن به عشقشون: نوشتن، در برابر من كه بيشتر فكر ارتزاقم و گذران زندگي تا نوشتن، حكم كيميا رو دارن. سفر با 6285 خوش بگذره. شايد يه روز همديگرو ديديم و بعد يه سينما و شام با تو هم رفتيم علي بابا معجون زديم. فعلاً چاكر خودت ، عشقت: جوكر و استواريت به راه و علامت.
    يا حق

    ———-
    خواب بزرگ: سلام به محمد برسان. به امید دیدار و شام و معجون علی بابا ( بدون بحث درباره سگ کشی و کیمیایی 🙂

  • ali joker می‌گوید:

    چه جوکر باشی چه»هت لجر » کلا دوست دارم . واقعا حیف شد از این دنیا رفتی .
    I LOVE YOU HAT LEJER:-(

  • پویان می‌گوید:

    ّاگر شر نباشد خیری هم نیست
    به یاد خدای دومم :جوکر

  • jake 6 می‌گوید:

    سلام
    من یه سوالی داشتم یه جا خونده بودم که هارلی کوئین یا همون دوست جوکر قراره تو بتمن سه باشه میخواستم بونم آیا این خبر حقیقت داره؟

  • علی.ش می‌گوید:

    من به تازگی شروع به ترجمه‌ی کمیک استریپ‌های بتمن کردم.
    اگر مایلید یه سری بزنید:
    http://persiancomics.blogfa.com/cat-13.aspx

  • من می‌گوید:

    جوکر زندگی منه
    من عاشق تک تک رفتار ها و همینطور بازیگر هنرمندشم

  • Joker می‌گوید:

    واقعا خوشحالم که این همه ژوکر وجود داره !

  • علیرضا می‌گوید:

    من واقعا کسی رو بهتر از جوکر برای الگو زندگی نمی تونم پیدا کنم

این چیست؟

شما در حال خواندن آخرین خنده جوکر در خواب بزرگ هستید.

فرا

