مردان پوشالی

ژوئن 28, 2007 § 14 دیدگاه

برای اولین بار از فریاد کشیدن در یک مکان جمعی خجالت نکشیدم. از درگیر شدن با دو نفر نترسیدم و مثل یک خروس جنگی پرورده آماده دعوای جدی شدم.  بدون این که  بعدش دستم یا صدایم  بلرزد پیروز میدان شدم.
هالک بلاخره کار خودش را کرد و با دو پسر جوان که به لیدی متلک پراندند دست به یقه شد. این خوب است یا بد؟
فیلم سگهای پوشالی را لابد دیده‌اید. همان که داستین هافمن‌اش  استاد ریاضی معقول و سر به راهی است که مجبور می‌شود برای حفظ خانه‌شان با اوباش مست  دهکده درگیر شود. و سرانجام در حالی که غرق خون است همه را می‌کشد.
یا مارتن من که باز همین آقای هافمن جوان که روشنفکری دموکرات است سرانجام مجبور می‌شود آدم بکشد.
جالب است در هر دوی این فیلم ها هر چند شخصیت اول ظاهراً متحول می‌شود، خشن و بی‌رحم می‌شود و بر دشمنان فائق می‌آید، اما  فیلمساز آگاهانه از تقدیس موقعیت تازه سر باز می‌زند.
شکل کامل این نگاه را در فیلم بازگشت دیدم. همان فیلم روسی که قصه پدری ‌ست که بعد سالها برمی‌گردد و سعی دارد در یک سفر جاده‌ای  از دو پسر نوجوانش مرد بسازد. بچه‌ها از پذیرش جهان خشن پدر سر بازمی‌زنند. پدر سر یکی از کله‌خری‌هایش کشته می‌شود و دو پسر …دو پسر مرد می‌شوند . اما مرد شدنشان فقط به این کار می‌اید که جنازه پدر را از رودخانه رد کنند و جایی به خاک بسپارند.
حالا که همه چیز دارد این قدر بی‌ربط پیش می‌رود پس یادی هم بکنیم از ترانه Blowing In the  Wind  باب دیلن  که اولش می‌گوید: «آدم چن تا راه رو باید رفته باشه ،‌تا بهش بگن مرد شدی ؟»
دوست دارم به نوشته بالا ربطش بدهم و ببینم : آدم باید چقدر خشن و وحشی و هرزه باشد تا بهش بگن مرد شدی؟

بله دوست من …سربازی آدم را نره می‌کند. دنیا پر است از نرگان بی کله که ذوائدی‌هستند بر احلیلشان .
اگر برعکس عمل می‌کرد می‌پرستیدمش .

§ 14 پاسخ برای مردان پوشالی

  • بنفشه محمودی می‌گوید:

    روزی که سگ های پوشالی سام پکین پا رو دیدم با خودم فکر کردم که با اون گریم چقدر شبیه توست. فکر نکن دارم از آب گل آلود ماهی می گیرم. واقعا اونطوری فکر کردم!

  • سینا سعیدی می‌گوید:

    چی بگم…

  • محمد حسن خان می‌گوید:

    به بازوهایم که نگاه می کنم /شرمم می گیرد از مرد بودنم.
    گاهی فکر می کنم به چیز هایی از از مردانگی ام باید ببخشم به دیگران…

    گاهی اوقات / البته گاهی / می بالم بر مرد بودنم /
    گرچه بازوهای پف کرده ای ندارم …

  • سحر می‌گوید:

    اصلن همین جوریه با مدارا و عمرم و جونم کار درست نمی شه… باید مثل یه آدم دریده به همه بپری تا دستشون بیاد قضیه چیه…

  • علی شجاعی می‌گوید:

    دوست عزیزم , به نظر من قرار نیست کسی در سربازی مرد بشه یا خشن بشه. قراره که چند تا دوست پیدا کنی تا توی سختی ها با تو شریک بشن و من اون دوست رو پیدا کردم . فکر می کنم ارزش پیدا کردن دوست خوب توی این دوره و زمانه خیلی بیشتر از دو ماه بدبختی کشیدن باشه.دوست خوب خیلی گرون تر از دو سال سربازیه.

  • فرهاد یلدا می‌گوید:

    دلم برات تنگ شده

  • مکابیز می‌گوید:

    بخاطر بی ربط بودن نوشته با موضوع پست عذرخواهی می کنم.از کشف نوشته های شما از طریق کامنتگیر وبلاگ توکای مقدس خوشحالم.البته هنوز سه چهار پست بیشتر نخوانده ام.خوشحالی من بخاطر آشنا شدن با نوشته های کسی است که در برابر نبوغ فروتن است.

  • عیسی.ب می‌گوید:

    من از بازوی خود دارم بسی شکر / که زور مردم آزاری ندارم . نمی دونم !

  • مهرک می‌گوید:

    سلام من خواستم واستون ایمیل بفرستم اما هر چی کلیک کردم خبری نشد.

  • دیو می‌گوید:

    آخ که چقدر دلم می خواد یه جوری این مردانگی پوشال خودمو حس کنم. یه موقع هایی دبگه شخصیت و تمدن و گفتمان جواب نمی ده, باید یه جوری برخورد کرد که بعدا آدم از خودش خجالت نکشه. یه موقع هایی باید پرید بیرون از تمدن.

  • سایه ایرانی می‌گوید:

    متن فوق العاده ای بود

  • دیو می‌گوید:

    بعد اندی که یکی به من لینک داده بود, بلاگ رولینگ هم فیلتر شد. منم هنوز نفهمیدم فلسفه این فیلترینگ چی بوده.

  • پرهام می‌گوید:

    فيلم قشنگيه اين مردان پوشالي
    بنظرم من نكته خوبي رو هم داره اينه كه هرزه بودن و لات بازي درآوردن و اينجور كارها به هيچ وجه نشونه مرد بودن نيست (پوشالي است) آدم مي تونه خيلي خيلي آروم باشه اما مرد باشه

  • در رختخواب می‌گوید:

    در مورد فیلم بازگشت نوشتید پدر سر یکی از کله خری هایش کشته می شود. واقعن که!! بدجوری عصبانی ام. جدا از تعابیر سیاسی یا مذهبی که در مورد فیلم وجود دارد. فکر می کنم منصفانه تر این باشد که با نگاه ساده تری بگوییم پدر بخاطر محبت و واکنش پدرانه و حمایتگرانه اش از پسر نوجوان کله خرش کشته شد.
    زورم آمد اینها را ننویسم. آخر این فیلم از محبوبترین فیلمهایم است.

این چیست؟

شما در حال خواندن مردان پوشالی در خواب بزرگ هستید.

فرا

