بهاریه لعنت شدگان

مارس 28, 2007 § 18 دیدگاه

آنان لعن و تکفیر و مثله شدند. به دار آویخته شدند. شمع آجین شدند.
حالا بعد 800 سال …اگر خوش شانس باشید… لحظاتی در هیاهوی این زمانه  صدایشان را می‌شنوید.
زمزمه مردمانی طاغی و  وحشی که کلماتشان را ورای روزگار حقیر خود برای ما پرتاب کرده‌اند.
خوب گوش کنید:

در صحبت وحشی باش ،
تا با هر کس نیامیزی!
و در محبت چون آتش باش –
تا برافروزی!

***

سخن گفتن جنایت است
تحقیق آن را مباح می کند

***
خلایق امروزینه !
نه چون خلایق پیشینه‌اند-
که زمانه بی‌شرمان ،
و بی ادبان،
و بی رحمتان است

***

پیر باید که باز طبع باشد نه کرکس طبع …
احذر، احذر!
از پیران کرکس طبع!
اما  بدان که پیر کرکس طبع کیست و چه کند:
کرکس را که هوای مردار برخیزد ، در هوا شود،
چندان به هوا بر شود که هیچ مرغی وی را نبیند ،
تا کبودی آسمان بر شود ، و هشتاد در هشتاد بیند!
و عمر او از همه مرغان درازتر باشد،
و به تن از همه بهتر ،
و بی رنج زید، و از خلق عزلت دارد،
و مسکن وی کوه باشد ،
این همه بکند ، اما همت او به جز مردار نباشد…
پیر مردار جوی ،
مرید را مردار جوی کند

***

روزی شیخ را گفتند : یا شیخ!
فلان مریدت بر فلان راه افتاده است،
مست و خراب!
فرمود: بحمداله که بر راه افتاده است،
از راه نیفتاده است.

***

ما ماندیم –
بی‌یار و بی سالار ،
میان مشتی نا هموار،
آه!

***

پیوسته دلم خبر می‌داد که :
– در اقالیم زمین ،
سوختگان هستند ، که ایشان هم –
از نایافت یاران ، مهجورند
و در دست این مفلسان زمانه ،
رنجورند….
کجاست فقیری، صادقی
عیاری، دلیری،
سراندازی، قماربازی،
پاک‌بازی، مستی ، عاشقی ،
تابه یادش بیاسودمی؟

***

وقتی بود آنچه می‌کردندبه ریا می‌کردند
اکنون بدانچه نمی‌کنند،
ریا می‌کنند.

***

گفت : ما به اندکی ادب محتاج‌تریم ،
از بسیاری علم

***

پیش از این مردم ، دوایی بودند-
که به ایشان ، شفا می‌یافتند!
اکنون همه دردی شده‌اند-
که آن را دوا نیست

***

احمد گفت: جمله خلق را دیدم که چون گاو و خر ز یک آخور-
علف می‌خوردند
یکی گفت : خواجه تو کجا بودی؟
گفت: من نیز با ایشان بودم
اما فرق آن بود که ایشان می‌خوردند-
و می‌خندیدند و بر هم می‌جستند،
و می‌ندانستند
و من می‌خوردم و می‌گریستم و سر به زانو نهاده بودم،
و می‌دانستم

***

وقتی او را دیدند ، پاره آتش بر کف نهاده،
می‌دوید
گفتند: تا کجا؟
گفت: می‌روم تا آتش در کعبه زنم ،
تا خلق با خدای کعبه پردازند

***

گفت : دی از شکم مادر بیرون آمده است،
و می‌گوید: من خدام!
بیزارم از آن خدای که از فلان مادر –
بیرون آمده است

***

مرا اگر هزار برنجانند،
هیچ ، جز قوی‌تر نشوم،
من در دوزخ روم،
و در بهشت ،
و در بازار
و تو نازکی ، نتوانی رفتن

***

خواجه بهاءالدین نقشبند را پرسیدند که :
سلسله شما به کجا می‌رسد؟
گفت که : از سلسله کسی به جایی نمی‌رسد

***

چون خود را به دست آوردی خوش می‌‌رو
اگر کسی دیگر را یابی، دست به گردن او در آور
و اگر کسی دیگر نیابی ،
دست به گردن خویش در آور


عین‌القضات همدانی ، شیخ احمد جام ،شهاب‌الدین سهروردی ، شمس‌الدین تبریزی و دیگران،
چشم دوخته‌اند در چشم ما – ما که سال 86 هنوز جوانیم- و با ما سخن می‌گویند.
صدایشان را می‌شنویم یا هنوز دارند با خودشان حرف می‌زنند؟

§ 18 پاسخ برای بهاریه لعنت شدگان

  • بهمن مهران می‌گوید:

    سلام. سال نوتون مبارک. خیلی خوشحال میشم اگه نظرتون رو در مورد وبلاگ طنز دست دوم بدونم.

  • آذین می‌گوید:

    مثل یه جرعه آب زلال بود..

  • هییی( با سوز و گداز بخوانید) و آه … که دست روی ذهنم نگذار خواب جان که ذهنم خون است… این که می کویم من "خاطره ساختم" یعنی همین دیگر …
    دست که به خاطره هایم بخورد بند بند استخوان بندیم "می لرزد"…

    می دانی پارسال این موقع من کجا بودم ….
    هی بس کن خواهش می کنم تا قبل از این که ویرانم کنی دستت را از این خاطره های من بکش کنار …. هی … مگه با تو نیستم ….آهای….

    ….
    saf /c;lks;f am,pdoicfmwep —–> اين ها "من" ويران شده هستند….

  • Osmosis Jones می‌گوید:

    سلام بر حسنک وزیر و تهنیتی پُست-پُند به علت ناتشریف‌داشتگی‌تان

  • شانه بسر می‌گوید:

    کاش بشنویم و با گوش جان بشنویم..

    با عذر تقصیر بابت تاخیر، نوروزتان مبارک.

  • ما صدایشان را می شنویم همان گونه که پدران ما زمزمه هایشان را شنیدند.
    این ها چشم دوخته اند در چشم انسان و از ورای زمانه ی حقیرشان کلماتشان را پرتاب کرده اند توی صحنه ی روزگار … تا حقارت زمانه ی انسان را همواره به رخش بکشند … چه سال 1340 باشد چه 1386 چه 1500 وچه … هزاران سال بعد از آن…

  • خون آشام می‌گوید:

    نمیدونم چی بنویسم

  • بنفشه می‌گوید:

    گفت : ما به اندکی ادب محتاج‌تریم ،
    از بسیاری علم
    با این یکی بدجوری موافقم. انگار وصف حال عالمان زمانه ماست.

  • بی فصل و نا درخت می‌گوید:

    سلام سروش عزیز
    نورزو مبارک
    بهترین آرزوها…

  • مزيدي می‌گوید:

    سروش جان.چرا فقط گوگل ريدر؟؟!! من هم بدليل اينترنت مزخرف ايران از گوگل ريدر استفاده نمي‌كنم.من از snarfer استفاده مي‌كنم.يك فيدريدر افلاين كه فقط 300 كيلوبايت دانلود مي‌كني .من هر روز چندبار در روز انلاين مي‌شم.چند دقيقه مطلب را مي‌گيرم بعد اف شده و ساعتها مطالب را مي‌خوانم.snarfer.com من قبلا يك مطلب مفصل در موردش نوشتم.الان لينكش يادم نيست.اينو امتحان كن اگر بعد از ان بازهم اسم بلاگرولينگ اوردی حاضرم روزی 10 بار پينگ كنم!!

  • مزيدي می‌گوید:

    snarfware.com ادرس ان است.الان ورژن 0.8 است ولي توصيه من استفاده از ورژن 0.6 هست

  • zakhmi می‌گوید:

    سلام دوست من
    براي بالا بردن آمار وبلاگت از لينك باكس من استفاده كن..
    1-سادگي
    2-حجم كم
    3-آمار واقعي
    4-ثبت شده در گوگل
    5-آمار بالاي كليك بر روب لينك
    6-تبادل لينك باكس فقط با وبلاگهاي بالاي 100 بازديد

  • خواب بزرگ می‌گوید:

    به اذین : نوش!

    به محمد حسن فرازمند: شاید حق با تو باشد. آنها همیشه برای اینده اند

    به اوسماسیس جونز:تنک یو

    به بنفشه: بله…بارها یاد این می افتم

    به مزیدی: اوکی . کم آوردم رفیق. نمی دانم تجربه کار کردن با اسنارفر رو با سرعت 32 دارید یا خیر.از قضا یک خوبش را دارم (نشان به نشان کله سبز بامزه اش) ولی تا می خواهد بگردد در فیدها و آپیدت شده ها را پیدا کند پدر صاحاب بچه را در می آورد.ولی خب . گفتم که کم آوردم. شما راحت باش دکتر . ما یک فکری به حال خودمان می کنیم.

  • amire az می‌گوید:

    چون خود را به دست آوردی خوش می‌‌رو
    اگر کسی دیگر را یابی، دست به گردن او در آور
    و اگر کسی دیگر نیابی ،
    دست به گردن خویش در آور

  • امیز عزیز می‌گوید:

    اینو اگه از تو کوه داد بزنی جوری که اکو بشه . هزار بار بشنویش و کوه هزار بار بگه باز هم کمه

    دمت گرم

  • روح الله باقری می‌گوید:

    دوست من
    می شنوم: صدای بابک خرم دین را که بر فراز کوه ایستاده ونعره هایش خواب خدای عرب را اشفته می کند.

  • سر هرمس مارانا می‌گوید:

    ها؛ این اسم و رسم شما چه‌قدر برای ما آشناست پسرم. از کجا می‌شناسیم‌تان راستی؟!

  • فرهاد یلدا می‌گوید:

    سال نجات یافتگان است که با پارادایز شرلوک آغاز شد…

این چیست؟

شما در حال خواندن بهاریه لعنت شدگان در خواب بزرگ هستید.

فرا

