کاپرو ؛ همه چیزی هنر است و هنر همه چیز

دسامبر 19, 2006 § 2 دیدگاه

قانع نمی‌شود به افتتاح وبلاگی برای سروسامان دادن به این خروار نوشته و ترجمه که
کپه شده‌اند بالای کتابخانه. آنقدر مطالبش را می‌گذارم اینجا تا از رو برود.
پس طبق معمول ؛ آنچه در پی می‌آید ،‌مطلب مهرناز مصباح است در  دومین گالری مردم و جامعه فقط می‌ماند این توضیح که با نگه داشتن موس روی هر تصویر توضیحات مفصلش را خواهید دید:

آلن کاپرو هنرمند معاصر امریکایی‌ست که در 1927 متولد شد و بهار 2006 درگذشت. وی که بخاطر خلق هنر و نظریه رخدادhappening ) ( به شهرت رسید کارش را با نقاشی به ویژه در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی آغاز کرد و به تدریج با تلفیق نقاشی و کولاژ وچیدمان به مسیر دیگری افتاد .

وی از شیء واحد هنری به سمت محیط سوق یافت که آغازگر فرم هنری جدیدی به نام رخداد بود . جکسون پولاک نقاش رنگهای قطره‌ای ، و جان کیج آهنگساز آوانگارد الهام بخش نخستین آثار رخداد وی و فرارفتن از مرزهای نقاشی سنتی بودند . کاپرا در مقاله‌ای تحت عنوان میراث جکسون پولاک که در 1956 در آرت نیوز چاپ شد ، نوشت: « تابلوهایش آنقدر بزرگند که دیگر نمی‌توان آنها را نقاشی نامید ، چون به محیط تبدیل شده‌اند . اینها آغازگر راه هنر جدیدی‌اند که در آن عمل بر نقاشی حکمرانی می‌کند . اشیاء از هرگونه که باشند ابزار هنر جدیدی هستند: رنگ ، صندلی ، غذا ، لامپ نئون ، دود ، آب ،‌جورابهای کهنه، سگ ، فیلم و هزاران چیز دیگر »

" زیارتگاه سیب" که در 1960در گالری جادسون به نمایش درآمد. مدیریت این گالری را خود کاپرو به عهده داشت. ابعاد این تابلو که رنگ روغن روی بوم است و چوب ومرمر نیز در آن به کار رفته 72در80 در 3 است.

کاپرو نزد کیج درس موسیقی می‌خواند و مفاهیم اتفاق و عدم قطعیت به عنوان ابزارهای ارزشمند زیبایی‌شناسی که کیج بیان می‌کرد بر فعالیت هنری و تفکر کاپرو بسیار تاثیرگذار بود .

حتی این نظر کاپرو که اثر هنری باید با مشارکت مخاطب برگزار شود متاثر از کیج است.

کاپرو در 1965 تکاملش از کولاژ به هنر محیطی را چنین توصیف کرد:

« کولاژها بزرگ وبزرگ‌تر شده‌اند و چراغهای چشمک‌زن و توده‌های بزرگ‌تر مواد را درآنها به کار گرفتم . آنگونه که کم کم از دیوار فراتر رفته ، اتاق را پرکردند و عناصر صوتی بیشتری را نیز در خود جای داده‌آند صدای زنگ‌ها ، اسباب‌بازی‌ها و امثال‌هم . تمام عناصر حسی را که قرار بود طی سالهای بعد با آنها کار کنم در آثار م جای می‌دادم .

بالافاصله فهمیدم هر تماشاگر بخشی از این محیط است.

پس فرصت‌هایی مثل تکان دادن اشیاء و یا خاموش روشن کردن سوییچ‌ها را در اختیارش نهادم و آنقدر این امکان‌ها را افزایش دادم تا هنر رخداد روی‌داد.»

یک کمدی مبلمانی برای هنس هافمن" در موزه هنرهای مدرن. این اثر شامل دو اتاق مبله شده است که بازدید کنندگان می توانند چیدمان آن را تغییر دهند. کاپرو می گفت عده ای از زنان مسن تر از این چیدمان خوششان نمی آمد و شروع می کردند به تمییز کردن اتاق. (هنس هافمن نام استاد نقاشی وی و همچنین نام مدرسه نقاشی ای است که کاپرو در آن درس خواند.)

نخستین کار کاپرو که واژه «رخداد» از آن گرفته شد اجرایی بود با عنوان «18 رخداد در 6 بخش».

وی در این اثر فضا را به سه اتاق با دیوارهای پلاستیکی شفاف تقسیم کرده بود.

بازدید کنندگان برنامه ای به همراه سه عدد کارت دریافت می کردند که به آنها می گفت چه زمانی وارد کدام اتاق شوند.یکی از اجراهای این سه اتاق دختری بود در حال گرفتن آب پرتقال دیگری هنرمندی در حال روشن کردن کبریت و کشیدن نقاشی و آن یکی کنسرتی از وسایل اسباب بازی.

هر چند کاپرو طرح کارهای اولیه اش را از قبل تعیین و برنامه ریزی می کرد با این حال فضایی سیال و بی ساختار در آنها موج می زد. ریچارد شکنر منتقد هنری نیویورک تایمز می نویسد:» آنچه کاپرو و دیگران در این حوزه تولید کرده اند تئاتر جدیدی است که به ترکیب عناصر سمعی بصری مختلف اتفاق بازی و سفر می پردازد.»

در واقع هنر رخداد کاپرو گام بعدی هنر چیدمان است که با درگیر کردن مخاطب خود را به تئاتر نزدیک می کند تئاتری کاملا آماتور.

" پانل های قابل تغییر" 1999 در گالری هنر والاک در نیویورک. 9 پانل با ابعادهر کدام 96 در 11 در 30. هین پانل ها شامل رنگ برگ درخت میوه های پلاستیکی آینه و�باب های لامپ هستند

از نظر کاپرو میان هنر و زندگی خطی بسیار باریک است که می تواند محو هم بشود.

خودش می گوید:» همه چیزی هنر است و هنر همه چیز» و از همینجاست که اعتقاد دارد موزه نباید گوری برای هنر بلکه باید نمایندگی فعالیت آن باشد.

نمایشگاه «هنر به مثابه زندگی » وی تا 21 ژانویه 2007 برپاست.

"لت آیسن هاور" پس از رخداد "�یاط" در �ال بالا رفتن از کوه مصال� آلن کاپرو است.

§ 2 پاسخ برای کاپرو ؛ همه چیزی هنر است و هنر همه چیز

  • نیما رپر می‌گوید:

    سلام عزیز

    خوبی عمو؟
    آقا وبلاگت خفنه

    ببین واسه تو حاضر کردم:

    نمکی با چرخش کنار یه بنزه که الان چرخش باهم کرایه ی بنزه
    من و تو اون بودیم از یه قطره حالا ببین فاصله ی ما چقدره؟
    دلیل چرخش زمین نیست جاذبه پوله که زمینو میچرخونه جالبه…

    آقا دیگه اگه معرفت داشته باشی یه سری میزنی و حالشو میبری…
    مگه نه؟

  • گیوتین می‌گوید:

    خواهش می‌کنم همین‌طوری به اصرارتون ادامه بدین. قول بدین لطفاً 🙂

این چیست؟

شما در حال خواندن کاپرو ؛ همه چیزی هنر است و هنر همه چیز در خواب بزرگ هستید.

فرا

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: